גיל הוא רק מספר

מאת: אורית מנשה

גיל הוא רק מספר. למדתי זאת מניסיון אישי.

הוא אינו משקף את האיכות שלנו, התוכן, היכולות – לכאן או לכאן, ואינו משקף את הרוח שלנו.

נכון, בגילים הצעירים הפערים לעיתים גדולים וניכרים יותר, וככל שגדלים ומתבגרים הם מטשטשים; אבל, בסופו של יום, מדובר בפער שהוא מאוד אישי – אינדבידואלי לכל אחד ואחת מאיתנו, בהתאם למי שאנחנו ולצרכינו. שהרי כולנו נשמות המתגלגלות כאן, בכדור הארץ ואולי גם במימדים אחרים, מזה שנים רבות מאוד, וחלקנו אף נשמות ותיקות המביאות איתן מידע וידע קדום וניכר.

יש משהו מאוד יפה בעיניי, בשילוב ויצירת קבוצות רב-גילאיות ובחברויות שנוצרות. החניכה של הגדול את הצעיר יותר והשאיפה של הצעיר לצמוח ולגדול לכיוון הגדול וללמוד ממנו. ולא אחת אנו אף רואים, כי גם הגדול למד מהצעיר, שהרי נאמר "מכל מלמדיי השכלתי", וכמי שמאמינה בגישה של "למידה מתמשכת", הרי שאנו לומדים לאורך כל שעות היממה, מכל אדם שאנו פוגשים, מכל סיטואציה בה אנו נמצאים, מהקשבה ושקט, מציוץ של ציפור, מפרח פורח, מגבעול המכופף את עצמו עם הרוח…מכל פיסת מידע שגופנו קולט בעזרת חושיו.

גיל לא צריך להוות תבנית להתוויית השתייכות קבוצתית. הגבולות תמיד צריכים להיות גמישים ולהתאים את עצמם למי שאנחנו, ובאופן אישי לאדם עצמו.

נכון, תבניות הן דבר שיוצרות סדר, וסדר הוא "מוצר מדף" חשוב בכל חברה באשר היא, גם בטבע יש סוג של סדר, אבל אל להן, לתבניות, להיות מקובעות ונוקשות. קיבעון הוא דבר שלילי, לנו כחברה ולנו כאדם פרטי. הוא "תוקע" ו"חוסם" אותנו מלהתקדם, להתפתח, לצמוח ולגדול, ולגלות עולמות חדשים. שאחרת, לא היו נוצרות חברויות אמת רב-גילאיות, תלמידים לא היו "קופצים" כיתות, אנשים לא היו מתקבלים למשרות בכירות שלאו דווקא תואמות את גילם… ואני כנראה לא הייתי זוכה להיות עם אישי היקר ולהביא לעולם 2 ילדים מקסימים (מי שמכיר אותנו יודע מה היה פער הגילים. ולא, זה לא הורגש אפילו לא לרגע).  עלינו להקשיב ולראות אל מה שמעבר, אל אותן מלים שנאמרות ונכתבות "בין השורות" ולא רק מפורשות. כאן נבחנת הגדולה שלנו, לדידי.

זוכרים את סדרת הטלוויזיה – "בית קטן בערבה"? – היתה כיתת לימוד אחת, בתוך מבנה הכנסייה ששימשה את כל הילדים. כיתה רב גילאית. אז נכון, התקדמנו מאז שנות דור. אבל אם מבקשים ליישם את הרעיון של "חנוך הנער על פי דרכו", שזה לדעתי תמצית רעיון והתורה של החינוך הביתי, אזי יש לאפשר לכל אדם, בכל גיל, התנסויות חברתיות ולימודיות שהן גם רב-גילאיות ולאפשר להם לבחור יחד עם חבריהם, ממקום של הרמוניה ובחירה חופשית, את קבוצת ההשתייכות שלהם.

רב-גילאיות, בכל גיל שהוא, מבטא יכולת של הקשבה שלנו את הזולת וכבוד לבחירתם גם אם הבחירה אינה תואמת או מקובלת לתפיסתנו האישית.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s