סיפורו של מחקר ושל הצגת המחקר לקהילות החינוך הביתי

­מאת: עוז גוטרמן

הרעיון להתחיל בחינוך ביתי היה של אשתי שירי. תחילה לא ידעתי דבר על הנושא והצעתי שנפגש עם מספר משפחות בחינוך ביתי כדי להחליט. ככל שנפגשנו עם יותר משפחות כך התחזקה החלטתנו לגבי החינוך הביתי. היום, אנחנו כבר שש שנים בחינוך ביתי עם חמשת ילדינו. זכינו להיות חלק מקהילה אזורית חמה ותומכת שאנו שמחים וגאים להיות חלק ממנה.

כחוקר של יכולות רגשיות וכמרצה באקדמיה לתואר ראשון ושני, עניין אותי לבדוק מה יש לספרות המחקרית המבוססת לומר על חינוך ביתי. גיליתי להפתעתי שלמרות שהחינוך הביתי בישראל ובעולם גדל בקצב גבוה מאוד, הידע לגביו מועט מאוד ובארץ כמעט שלא נחקר הנושא למעט מחקרים בודדים. למרות שזה לא תחום המחקר שלי, החלטתי שחשוב שיהיה מחקר בתחום, היות והבורות בנושא בארץ רבה. מחקר כזה יכול לתרום להכרת החינוך הביתי על ידי חלק גדול יותר של האוכלוסייה וכן ליצירת לגיטימציה לחינוך הביתי, הן ברמה חברתית והן ברמה של תהליכי קבלת החלטות הקשורות לחינוך הביתי.

כדי לחקור את הנושא, פניתי לד"ר ארי נוימן, אחד המומחים בארץ ובעולם לנושא החינוך הביתי. שיתוף הפעולה עם ארי נוימן היה חשוב מאוד, בהיותו מהמומחים המובילים בארץ להערכה איכותנית בעוד שאני עוסק במחקר כמותי והמחקר שילב את שתי התפיסות המחקריות.

בחודשים האחרונים סיימנו את התהליך המחקרי שנמשך כמעט שלוש שנים. במחקר שילבנו שורה ארוכה מאוד של כלים כמותיים ואיכותניים כדי לקבל תמונה מלאה. המחקר בוצע בקרב קבוצה גדולה של משפחות בחינוך ביתי ובקרב קבוצת השוואה של משפחות בחינוך בית ספרי בעלי רקע סוציו אקונומי זהה ומאפיינים משפחתיים זהים, כדי ליצור בסיס להשוואה. כמו כן נעשה שימוש במגוון גדול של כלי מחקר כדי לבדוק שורה ארוכה של שאלות: סיבות לחינוך ביתי, מטרות של המשפחות, השפעת החינוך הביתי על עולמו הרגשי של הילד, השפעת החינוך הביתי על יכולות חברתיות של הילד, השפעת החינוך הביתי על היכולות החשיבתיות של הילד, השפעת האישיות של ההורה על הילד בחינוך הביתי, ההשפעה של כמות וסוג המפגשים החברתיים ושאלות רבות נוספות. כדי לקבל תמונה מלאה, המחקר כלל ראיונות עומק עם ההורים, ראיונות עומק עם הילדים וכן העברה של מבחנים ושאלונים להורים ולילדים. מבחינת ההיקף מדובר באחד הפרויקטים המחקריים הגדולים והמקיפים בתחום שנעשה בעולם.

הגישה של המחקר הייתה לעשות את כל התהליך מתוך שיתוף פעולה עם המשפחות. לכן, בבניית שאלות המחקר התייעצנו עם מספר משפחות חינוך ביתי שסייעו בניסוח נושאי המחקר ושאלותיו. בנוסף, המחקר נוהל בשיתוף פעולה, על ידי חוקר הורה בחינוך ביתי (אני) וחוקר הורה בחינוך ביתי ספרי (ארי). גם בשלב הביצוע הקפדנו שחצי מהמראיינים והמעבירים של המבחנים והשאלונים יהיו הורים בחינוך ביתי וחצי מהמראיינים והמעבירים של השאלונים יהיו הורים בחינוך בית ספרי.

כאשר ביצענו את המחקר, זכינו לשיתוף פעולה ניכר מצד המשפחות וכן ברצון לבדוק את הנושא באופן מעמיק. כמעט ולא הייתה משפחה שלא הסכימה להשתתף במחקר. כמובן שהבטחנו לכל המשפחות שנציג את הממצאים באופן מסודר כאשר יסתיים הניתוח. היות ומטרת התהליך המחקרי היא פרסום הממצאים בספרות המחקרית אנו שוקדים כעת על כתיבת המאמרים הרבים שהם תוצר של התהליך. הממצאים כבר קיימים אך בתהליך הכתיבה המדעי יש להעלות הסברים אפשריים לממצאים, הסברים המהווים בסיס למחקרי המשך.

לאחר שסיימנו את הניתוח הראשוני של התוצאות, היה לנו חשוב, כפי שהבטחנו, להציג את הממצאים למשפחות שלקחו חלק והשתתפו וכן לקהילת החינוך הביתי בישראל בכלל. לשיתוף המשפחות בממצאים חשיבות נוספת עבורנו. מבחינתנו, כמו ששלב בחירת מוקדי המחקר, העלאת השערות ובחירת כלי המחקר נעשה בשיתוף עם המשפחות וכמו ששלב העברת המחקר נעשה בשיתוף פעולה עם המשפחות, חשוב כי גם שלב החשיבה על הממצאים וההסבר שלהם יעשה בשיתוף עם המשפחות. מסיבה זו קיימנו כעשרה מפגשים אזוריים להצגתם.

המפגשים היו חוויה מרתקת בפני עצמה. מרתק היה לראות את ההבדלים ושונות האופי בין הקבוצות וכן את התגובות המרתקות של המשתתפים לממצאי המחקר. בכל מפגש הספקנו להציג רק חלק מהתוצאות, היות והמחקר מאוד מאוד נרחב, וכן סקרנו בקצרה את המגמות בצמיחת החינוך הביתי בארץ ובעולם. בכל מפגש התמקדנו בתחומים מעט אחרים בעקבות השאלות והנושאים שעלו מהמשפחות. היה הבדל גדול באופן שבו ענו קבוצות שונות על שאלות ששאלנו אותן לגבי ההסברים האפשריים לממצאים. גם האווירה החברתית מאוד שונה בכל מקום ומקום (למרות שלילדים שלנו היה כיף לשחק עם כולם). היה לנו חשוב לפתוח את המפגשים לכל המשפחות ולהשקיע ולהגיע מרחוק, כי אנחנו חושבים שהידע והתוצאות שייכים לכול משפחות החינוך הביתי. כאשר יתפרסמו המאמרים נפיץ אותם לכל המשפחות (לפני הפרסום הרשמי של הממצאים אסור לשלוח חומר כי זה יכול לפגוע בפרסום האקדמי של הממצאים).

ביצענו את המחקר מתוך אמונה, שחשוב שיותר אנשים יכירו את המסגרת של החינוך הביתי באמצעות ידע מבוסס ואיכותי. אנחנו כעת בשלבים של עיבוד וניתוח ממצאי המחקר, אך כבר עסוקים באיסוף נתונים למחקר המשך המתבסס על המחקר הראשון. המשך המחקר כולל בין היתר שאלון המועבר להורים בחינוך הביתי. במסגרת מפגשי הצגת הממצאים שערכנו, ביקשנו מהורים בתחילת המפגש למלא שאלון קצר. נשמח מאוד אם גם אתם תוכלו למלא שאלון זה בפורמט אינטרנטי. כדי לעשות זאת בבקשה לחצו על הקישור המצורף:

 https://docs.google.com/forms/d/1Wmg2wCG7_vtkizVYSpVwzzrAhQxFlSG3XS8H_K0cXeg/viewform

 אם אתם מכירים אנשים נוספים בחינוך ביתי, נשמח אם תעבירו אליהם את המכתב שלנו – אנחנו רואים חשיבות גדולה מאד בכך שכמה שיותר הורים בחינוך הביתי ימלאו את השאלון!

זהו, אז נמשיך להעביר מידע לכולם ככל שנתקדם ונמשיך להיפגש במפגשים,

עוז, שירי, יעל, יאיר, יערה, ניצן ואביתר

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על סיפורו של מחקר ושל הצגת המחקר לקהילות החינוך הביתי

  1. גולדי הגיב:

    איך ניתן ליצור קשר עם הכותב?

    אהבתי

  2. אורלי זלצמן הגיב:

    אני אשמח ליצור קשר עם הכותב

    אהבתי

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s