הוראת המתמטיקה: שברים

מאת: עינבל ויסמן

השבר הפשוט או למה התחלנו עם שברים?
הכל התחיל כשחילקתי פיצה ביתית בין הילדים, והבן ביקש לקבל את החצי הגדול. מכירים את הביטוי הזה? החצי הגדול?
אז דיברנו על שקל (כי כסף זה אמצעי המחשה נוכח ושימושי) ועל חצי של מאה, והמשכנו עם חצאים עד שהבן בעצמו צחק ואמר- אז תני לי את החלק הגדול.
מתוך ההבנה שחצי- יהיה שווה לחצי הנוסף. אבל חלק אחד יכול להיות גדול מחלק אחר.
משם התחלנו.

אני מאוד אוהבת את תחום השברים הפשוטים והמניפולציות עליהן.
אני משתדלת לשמח את הילדים שלי בשימוש במילים גדולות כמו – בואו נכיר מניפולציות על שברים. למה? כי זה ממלא אותם בהרגשה נפלאה, הרגשה של "חומר מעניין".

אז בהנחה שלא כל חבריי וחברותיי אוהבים או זוכרים את נושא המניפולציות על השברים ובכלל נושא השברים הפשוטים-

הנה קצת שיעורי בית (אן חומר קריאה לכם/לילדים/ביחד/לפני השינה כל התשובות נכונות)

אני מציעה לא להבהל ממתימטיקה. אני מציעה לאהוב את המשחקים האלו. זה כייף ביחוד אם מצליחים להמנע מחוברות הלימוד שבשימוש לכיתה של הילד- בבית הספר כיום. רובן- פשוט לא מאתגרות. ומשחקים חייבים להיות קצת מאתגרים בכדי להנות מהם.

אני ממליצה תמיד לקנות חוברות שמתאימות שנה שנתיים קדימה מגיל הילד. למשל- חוברת מתימטיקה לכתה ז- תיצור הנאה רבה לילדה בכתה ה ולילד בכתה ג שהם ילדיי.

1. אתר מקסים ושימושי, אחד היעילים שאני מכירה, שנעשה כתרגיל ע"י רונית גולדברג, סטודנטית באורנים-  "שברים אחוזים ומה שביניהם"

(בינינו, אם בבקשה שלנו לחינוך ביתי נרשום את פירוט תוכן העניינים של האתר הזה כתוכנית הלימודים למתימטיקה לשנה הקרובה- זה יתקבל בשמחה גדולה)
דף לדוגמא- חילוק בשברים

2. ויקיספר- שברים

מסודר מאוד ונוח להוראה. הבסיס מבחינתי להוראת נושא מתימטי עם ילדיי- זה שעלי להבין ולדעת את הנושא, וכן להתנסות בכל שיעור במיומנות אחת ולפי סדר מסוים-
דף לדוגמא- חילוק שברים פשוטים בויקיספר

3. אתר "אני 10"

באפריל 2011, נולד המיזם "אני 10": אוסף שיעורים ותרגולים בוידאו, באינטרנט, בחינם, לשיפור הבנת החומר הנלמד במתמטיקה לפי תכנית משרד החינוך.
כולל קישורים למשחקים ודפי עבודה, סרטוני הסבר ללימוד עצמי. מאוד שימושי!
האתר מחולק לפי כיתות, ולכל כיתה יש כמות אדירה של חומר זמין וקונבנציונלי. !

דף לדוגמא- חשבון לכתה ד

*********************************************

זהו הסדר שבו בחרתי ללמד את ילדיי את הנושא. אנחנו עוסקים בנושא באמצעות חוברות עבודה, תרגילים שאני מחברת להם במחברת ולפעמים תרגילים בעל פה המיוצגים בחידות (ומאוד אהובים)

חיבור שברים בעלי מכנה משותףחיסור שברים בעלי מכנה משותף

חיבור וחיסור שברים חסרי מכנה משותף – סוד המכנה המשותף

צמצום שברים

שברים בהם המכנה גדול מהמונה – וכתיבת מספרים שלמים כשברים

כפל שברים פשוטים

חילוק שברים פשוטים

**********************************
אני אוהבת כשילדי נהנים ולכן הגיוון והגישה החיובית לחשבון בחוברות האנגליות הבאות- מוצלח מאוד בעיני.

המלצה חמה חוברות העבודה של

math made easy

תוצרת אנגליה

שימו לב, על חזית החוברת מפורט טווח הגילאים המתאים, והנושא בחוברת. הציורים יפים, התכנים חיוביים והכי חשוב- החוברות האלו מצליחות להיות ידידותיות.

אני רוכשת אותן בחנות הבריטית הזו– והמשלוח בחינם. המחיר סביב 20 ש"ח לחוברת, והן מגוונות ומהנות . בסוף כל משימה מקבלים מדבקת כוכב מוזהב שעושה שמח.

 

בברכת חשבון פשוט

עינבל

 

אודות עינבלית

בחינוך ביתי כהגשמה עצמית מאז 2003, אמא לשני ילדים שצומחים על תפוחי אדמה ושוקולד, לחתולה אחת בבית (ושניים מקסימים בחצר תחת האדמה) ולכלבה אחת שמנקזת אליה את רוב החיבוקים. בהכשרתי אני ביולוגית, מורה למדעים ורכזת לחינוך חברתי, שמאנית של צמחי מרפא ורפואה טבעית ישראלית ועוד. בהווייתי אני יוצרת, חולמת ומגשימה, ומתחזקת קבוע את הבלוג "תופרת חלומות" בוורדפרס ובתפוז. במהותי אני אוהבת. ואוהבת לכתוב ולשתף, ולכן כותבת בלוג.
פוסט זה פורסם בקטגוריה המלצות, חינוך ביתי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על הוראת המתמטיקה: שברים

  1. איזה מקורות שווים. זה הגיע לי בדיוק בזמן. תודה!

    אהבתי

  2. sarit9 הגיב:

    תודה גדולה על הקישורים המדהימים ועל ההשראה ❤

    אהבתי

  3. basmatez הגיב:

    פשוט נהניתי (בתור חובבת מתמטיקה ואמא בחינוך ביתי).

    אהבתי

  4. עינבלית הגיב:

    פרסם את זה מחדש ב-תופרת חלומותוהגיב:
    מאמר שפרסמתי בעלון החינוך הביתי "תוצרת בית, על הוראת השברים.

    אהבתי

  5. ע נ נ ת הגיב:

    מקסים!
    אנחנו שיחקנו עם הילדים במשחק ששמו "מלחמת שברים" – שעוזר להבין את החלוקה של עיגול לשברים, ואת האפשרות לחבר שברים שונים (למשל, 2 שישיות, 3 תשיעיות ושליש ביחד זה 1 שלם, או 3 שישיות, 2 שמיניות ורבע – זה גם 1 שלם) – ולעומת זאת, אין אפשרות לבנות 1 שלם בשילוב של שמיניות ותשיעיות…

    אהבתי

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

