הורה-מורה בחינוך הביתי

מאת: שרית חייט

כאם שבחרה בחינוך הביתי עבור בנותיה ועבור עצמה, אני מוצאת את עצמי תוהה, מתלבטת ובודקת,
באיזה אופן אני אחראית לידע של בנותי, באיזה אופן הן לומדות והאם עלי לנקוט בשיטת הוראה מסוימת,
איך לבחור מורים והאם בכלל זה נדרש,
ואולי זו בכלל תגובה לחשש,
מה חשוב לי שילמדו ומתי, האם זה קשור ל"תכנית הלימודים"?
ואולי בכלל למדו בלי ששמתי לב, בזמן שדאגתי ובדקתי מה אחרים עושים.

אני מודעת להשפעה שלי עליהן ולכך שאני דמות מרכזית בחייהן,
הן נחשפות במידה רבה יותר למה שמעניין אותי, ואז אני מרגישה צורך לאזן,
להשלים את מה שאני פחות יודעת, על ידי מקורות אחרים,
לחשוף אותן למגוון של מדריכים ומורים לחיים.
לעיתים המורים הם תלמידים, והילדים -מורים. כולנו "גם וגם", מחליפים תפקידים.

"המחנכים המעולים נבדלים מהגרועים רק בשיעור השגיאות ששגו, בשיעור העוולות שגרמו. יש שגיאות שמחנך טוב שוגה רק פעם אחת, ובהעריכו את עצמו באופן בקורתי, אינו חוזר עליהן, זמן רב והוא זוכר את השגיאה. אם ינהג באי צדק, בחוסר נימוס-מתוך עייפות, ישתדל בכל האמצעים לפשט את הפעולות הקלות, אבל מטרידות, מפני שהוא משוכנע שלא הכול כשורה, מפני שאין לו די פנאי…. מחנך נבון לא יתרגז, בשעה שאינו מבין את הילד, אלא יהרהר, יבדוק, ישאל בעצת הילדים. הם ילמדו אותו איך עליו לנהוג כדי שלא להעליבם יתר הלמידה – אם רק ירצה ללמוד."

(יאנוש קורצ'ק, כיצד לאהוב ילדים, 1943-1944)

ביקשנו וקיבלנו מגוון רחב של תובנות, התנסויות, נקודות מבט וחוויות.
מוזמנים להוסיף את שלכם בתגובות (או לשלוח אלינו לפרסום), להתרווח ומהשפע להנות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, נושא לדיון, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

