תוצרים, מה עושים?

מאת: מיכל מוטאי

אז עברתם את משוכת בקשת האישור לחינוך ביתי. אפילו קיבלתם אותו, יפי היי!. אלא שפעם בשנה צריך להגיש תוצרים (אם אתם מברי המזל ואתם במחוז שלא צריך להגיש תוצרים, סביר להניח שאין לכם מושג במה מדובר) לידע כללי, תוצרים הם בעצם סוג של סיכום שנה. המפקחת רוצה לראות מה הילד היקיר לכם למד במהלך השנה. והשנה הזאת כמעט נגמרת, וזה הזמן להכין את התוצרים.

אני לא רוצה להצטייר כחנונית של הכתה, אבל למרות שזאת משימה די מבאסת, כל שנה אחרי שאני מסיימת אני מרגישה סיפוק. מבחינתי תוצרים זה סוג של הזדמנות לסכם את השנה ולעשות בדק בית. למרות שכשאני ניגשת למשימה אני בטוחה שלא למדנו כמעט כלום במשך השנה, ולא עשינו מספיק ואין לי מה להגיד, כשאני מסיימת אני מקבלת פרספקטיבה חדשה. או כמו שהבכור ניסח את זה "נראה שעשינו המון דברים".

כמו כל דבר בחינוך ביתי, אין דרך אחת להגיש את התוצרים. כל משפחה יכולה לעשות את זה בכל דרך שנראית לה. אני חולקת אתכם כאן את הדרך שלי. אולי זה יעזור לכם קצת למצוא את הדרך שלכם. חשוב שיהיה קשר בין התוצרים ובין הבקשה שהגשתם לבקשת האישור. אם התייחסתם לתחומים מסוימים ולהישגים מצופים, מן הסתם כדאי להתייחס למה שכתבתם.

בגדול אני מחלקת את המשימה לשני חלקים. חלק כתוב, וחלק חזותי.

בחלק הכתוב אני מספרת קצת על כל ילד. איזה תחומים מעניינים אותו, אם היו אירועים משמעותיים במיוחד עבורו במשך השנה. אחרי זה אני מספרת על החוגים בהם הוא השתתף. אני משתדלת לתת פירוט על כל חוג. איזה סוג של מיומנויות הוא תרם לו ומה היה משמעותי עבורו. הרבה פעמים לחוגים יש אתרים באינטרנט שבו הם מנסים לקדם את החוג. אפשר למצוא שם דוגמאות מצוינות לניסוחים טובים שמגדירים את מטרות החוג ואת הדרך שבה החוג משיג אותן.

אחרי זה אני גם מונה תחומים נוספים שברור לי שמשרד החינוך יתעניין בהם. למשל: קריאה, חשבון, מדעים (כל מה שנראה לכם חשוב). כאן אני מפרטת מה הילד למד במשך השנה. אני נעזרת בתוכנית הלימוד של משרד החינוך. זה עוזר לי לתת שמות "מקצועיים" לכל מיני דברים שהילדים למדו ואפילו לא שמתי לב. זה גם עוזר לי לשים לב אם יש תחומים שנראה לי שהזנחנו ויש מקום לגעת בהם בהמשך. ספירת מדרגות ביחד יכולה להיות "מניה עד 10", ספירת משולשי פיצה וחלוקתם לכל ילד היא "לימוד שברים".

אחרי כל התחומים הפורמאליים, אני מוסיפה גם תחומים אחרים שמעניינים את הילד. זה יכול להיות בנייה בפליימוביל, לגו, משחק שח, מבוכים ודרקונים, משחקי אסטרטגיה. כל דבר שניתן לראות בו ערך של למידה (כמובן שאני מציינת מהם הערכים האלו, לא סומכת על יכולת ההקשה של אף אחד).

בסוף אני גם מציינת פעילויות נוספות שעשינו. ביקורים במוזיאונים, סיורים, הצגות, קונצרטים, פעילות בגינה הקהילתית וכו'. כל דבר שיש לו בעיני ערך מוסף.

אחרי החלק המשמים יחסית של התוצרים, אני עוברת לחלק הנחמד יותר עבורי. אני עוברת על כל התמונות שצילמתי במשך השנה ומתחילה לרכז תמונות נבחרות לתיקיה. תמונות מסיורים וטיולים, פעילויות מגניבות שהילדים עשו בבית, יצירות, תמונות ממסיבות בחגים, פעילויות עם חברים. כל דבר שנראה לי שיש בו עניין נכנס לתיקייה. אחרי שסיימתי את המיון אני מכינה מצגת. מכיוון שאני ממינת את התמונות בתוכנת picasa, נוח לי גם לערוך את התמונות בה. התוכנה היא חינמית ומאפשרת לערוך במהירות מצגת עם הסברים לכל תמונה. אני משתדלת לחלק את התמונות לכמה קטגוריות כדי ליצור קצת היגיון. למשל פעילויות חוץ, פעילויות בבית, מדעים וכו'. מן הסתם לכל אחד תתאים חלוקה אחרת. את המצגת אני מכינה במשותף לכל הילדים ביחד, ולא מפרידה. הרי את רוב הפעילויות אנחנו תמיד עושים כמשפחה. מוסיפה מוסיקה קצבית כדי שיהיה יותר קל לצלוח את המצגת וצורבת על הדיסק.

אני מצרפת סרטון לדוגמא. ערכתי אותו מתמונות שמצאתי שהיו נטולות ילדים. נראה לי שהרעיון ברור.

האמת, עד היום לא קיבלתי שום תגובה על התוצרים. כנראה שזה אומר שלא היו תלונות. אני מבחינתי נשארת עם מצגת מזכרת לשנה שחלפה ותחושת סיפוק, שלמרות התחושה המקדימה, באמת עשינו כמה דברים במשך השנה.

אם עזרתי לכם ואם יש לכם טיפים משלכם להוסיף, יותר מאשמח אם תגיבו למטה.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על תוצרים, מה עושים?

  1. דלית הגיב:

    איזה יופי מיכלי. עושה מלימון לימונדה (-:

    אהבתי

  2. דלית הגיב:

    באמת דרך מקסימה להתבונן מפרספקטיבה על השנה החולפת.

    אהבתי

  3. פינגבאק: הנה באה המפקחת… | תוצרת בית

  4. עינבלית הגיב:

    וגם קיבלת מזכרת יפה מהשנה שהיתה!

    אהבתי

  5. יסמין הגיב:

    מסכימה מאוד ותודה על השיתוף המקסים,זה מה שחשבשחשבתשות.
    ולמרות שבהתחלה נלחצתי מהבקשה,הבנתי שהעשייה המסכמת היא ככ מספקת ומחדדת את הסיבה למה אנחנו אוהבים את החינוך הביתי 😀

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

