הרפתקה במוזיאון תל אביב

בשנתיים האחרונות ביקרנו בהמון מוזיאונים. בד"כ זה היה במסגרת סיורים מאורגנים לילדי חינוך ביתי. לפעמים הם היו מוצלחים יותר, לפעמים פחות. זה תלוי בנושא, במדריך, בקשב של הקבוצה. החיסרון העיקרי של הסיורים, הוא שהם מאד ממוקדים. הולכים לתערוכה בנושא מסוים עם הדרכה בנושא הספציפי הזה. ובסוף היום, אחרי הסיור והיצירה, כבר לא נשאר כוח להסתובב בשאר המוזיאון.

שמתי לב, שבאופן אישי, אני הכי נהנית בתערוכות כשאני משוטטת לבד. אני אוהבת לגלות את התערוכות בקצב שלי. להתעכב איפה שמעניין לי, לעבור הלאה כשפחות. אז החלטתי להתגבר על העצלנות הטבעית שלי והנעתי את עצמי למוזיאון. רק אני והמשפחה שלי. למרות המחאות הרמות מצד כל השותפים, ארזנו אוכל וכלי ציור ויצאנו לדרך.

בכניסה למוזיאון קיבל אותנו המיצג הענק והיפיפה לוזיטנה 2013, של האמנית ג'ואנה ושקונסלוש הפוטוגלית. לא בטוחה שהבנו את המשמעויות של המיצג, אבל הוא מהפנט ומרשים והילדים היו מהופנטים לסרט שהראה איך בנו אותו. אפשר לראות אותו כאן:

משם עברנו לתערוכה של ויק מוניס. מבחינתי זאת תערוכה מעולה לילדים. מוניס מצייר בחומרים לא סטנדרטיים. הוא משתמש בשוקולד, תבלינים, חלקי צעצועים, כלי עבודה וכו' כדי ליצור את יצירות האמנות שלו. חלק מהאמירה שלו הוא על כמות הזבל שאנחנו מייצרים ותרבות הצריכה. בנוסף, בחלק גדול מן העבודות הוא מתייחס לעבודות של אמנים אחרים. השתדלתי להסב את תשומת לב הילדים, לעבודות של אמנים שידעתי שנראה באולמות אחרים של המוזיאון. החיסרון היחיד של התערוכה, הוא שכל העבודות הן צילומים של העבודות המקוריות. זה היה יכול להיות ממש מדליק לראות את המקור שלהן (אם כי כנראה לא ממש אפשרי). היצירות מקסימות בעיני, בפרטים, בתחכום, ברבדים. אבל יותר מהכל בעיני הן מעודדות יצירה בכך שהן מוכיחות שאפשר ליצור מכל דבר.

אם כמוני אתם מתקשים להתרכז בכיתובים הארוכים בכניסה לתערוכה, כשהילדים מנדנדים, הנה כמה סרטים שיתנו לכם יותר מושג על התערוכה.

סרטון מ TED בו מדבר מוניס על יצירתיות, תוך כדי שהוא מראה חלק מן העבודות שלו

סרטון קצר מתוך הסרט של מוניס שזכה בפרסים רבים "האמנות בזבל", והיה מועמד לאוסקר בקטגורית הסרט התיעודי ב 2011

סרטון נוסף המראה כיצד הוא מייצר את הקולאז'ים שלו (רמז: עבודת פרך):

טיפ: בכניסה לאולם, יש דף עם עבודות אמנות אליהן מתייחסות העבודות של מוניס. הילדים יכולים לחפש בתוך התערוכה את העבודות האלו.

משם עברנו לאגף הישן של המוזיאון, לאגף הילדים והנוער. מוצגת שם תערוכה קטנה ואינטימית של אנדי וורהול עם פעילויות לילדים. כשהגענו לשם בפעם הראשונה היתה שם כיתה והרעש היה נוראי. ברחנו מהר. חזרנו לשם מאוחר יותר ודווקא היה נעים. ההדפסים של וורהול מאד יפים וגם הרעיונות לפעילות מוצלחים. הביצוע והתחזוקה של המקום – יש מקום לשיפור. בכל מקרה, זה נתן לנו המון רעיונות ליצירה שנעשה בבית.

בזמן שחיכינו שהתערוכה של וורהול תתפנה פנינו לאגף לייזה בלומנטל לאמנות מודרנית. הילדים כבר היו קצת עייפים. אז הם בחרו פינה עם ספסל וציור שעניין אותם וישבנו לצייר. הבאתי לכל אחד מחברת משלו וצבעים. הופתעתי לראות כמה סבלנות היתה להם לשבת ולהעתיק את הציור שבחרו. הגדול העדיף להסתכל על כולם. מה שגילינו תוך כדי העבודה, היא עד כמה שמנו לב לפרטים בתמונה. לשם שינוי לא רק חלפנו על פניה אלא ממש התעמקנו. בצבעים, בקומפוזיציה, במשמעות. זה היה עבורי אחד החלקים המשמעותיים יותר בהרפתקה.

לאלכס שוודרקינוח, הלכנו לתערוכה עליה המליצו לנו בכניסה למוזיאון: אלכס שוודר: קיר לקיר, רצפה לתקרה. בשביל הילדים זו היתה התערוכה הטובה מכולם. המיצג כולל שני סטים של מתנפחים, אשר מנהלים בינהם דו שיח מורכב. זה מיצג ענק המשתרע על אולם שלם. המיצג הוא דינאמי וכל הזמן נמצא בתנועה. קשה לתאר במילים את מה שקורה שם, אבל מבנה החדר כל הזמן משתנה סביבך. נוצרים מעברים חדשים, הרצפה הופכת לתקרה, התקרה יורדת לרצפה. הילדים לא רצו לעזוב את המקום ויצאו משם מיוזעים לחלוטין. יאמר לזכות השומרים בתערוכה, שאף על פי שהזהירו אותנו מכל סכנה אפשרית, הם איפשרו לילדים להשתולל בחופשיות.

כמובן שהיו עוד מלא תערוכות שלא הספקנו, אבל לפחות נשארנו עם טעם של עוד לפעם הבאה.

אם צלחתם עד כאן, אולי גם אתם רוצים להכיר לילדים עוד קצת יצירות אמנות. הכנתי רביעיות אמנים מודרניים. מוזמנים להוריד, להדפיס ולשחק. תהנו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על הרפתקה במוזיאון תל אביב

1. דלית הגיב:

מקסים!! אהבתי את הרעיון של להביא לילדים כלי יצירה!! מבריק! והתערוכה עם החדר נשמעת מרתקת. ננסה אותה

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)