קול ערכי

מאת: שרית חייט

אידאולוגיות כמגדירות מי אני,
האם אני "טובה" מספיק,
כמחצינות את מוסריותי,
כמתוות את דרך הצדק,
חוסכות לי בדיקה כל פעם מחדש,
אני כבר יודעת לשלוף את המגירה הנכונה ולהיזכר מה אני חושבת,
מהן השקפותיי,
תבנית פוליטית, תזונתית, דתית, הורית, זוגית, מגדרית, "באופנית".

וכל הגדרה שכזו מגיעה עם שלל תכונות רצויות שהופכות אותי לטובה יותר בעיני עצמי אם אני במזג נינוח או לחילופין מאפשרות לי רגשות אשם והלקאה עצמית אם אני מרגישה קצת פחות טובה, מוצלחת, מסוגלת או חפצה בשכשוך קורבני עסיסי.

כדי להיחלץ מאחת מהן ולהחליפה באחרת – נדרש מאמץ ורצון מאוד חזק וגם חלופה אחרת, מוערכת, כדי שהמשבצת לא תישאר מיותמת.

בשלב כלשהו התחלתי להרגיש שתנועתי מוגבלת.
רציתי לשוב ולבחור, לבחון, להחזיר את הכוח אלי, פנימה.
משקל כבד נשאתי על כתפי.

חוויתי את הרצף. כשעבדתי בעג'מי הייתי בו זמנית "עוכרת ישראל" כי "עזרתי לערבים להתארגן" וגם "כתומה למהדרין" בעיני "נשים בשחור". צבעוניות מגודרת. חלילה וחס שלא יתערבבו הצבעים.
ראיתי שאידאולוגיות מאפשרות נפרדות והדרה של מי שחושב קצת אחרת.
ידעתי שלא טוב היות האדם מוגדר על ידי סביבתו, על ידי דברים חיצוניים,
אני טובה בכול מקרה, בלי קשר לעמדותיי השונות,
ומתוך כך גם האנשים שחשבו אחרת ממני נשארו טובים בעיני,

הסרתי את השיפוט ואפשרתי לעצמי להיות.
אני עדיין מחבבת תאוריות כאלו ואחרות אך הגמישות שורה במחוזותיי,
אני חוקרת, מתנסה, משנה,
אני מאפשרת את ההתנסות והמחקר לבנותיי,
הגבולות מאוד התרחבו.

במראית עין חיצונית השינוי כמעט ולא מורגש,
הדברים נותרו כשהיו.
אני בוחרת להתנהג באופן שאני חושבת שראוי,
שתואם את מצבי הנוכחי.

אני יודעת שהכול יכול להשתנות,
אני שמחה על המגוון והשונות,
אני סקרנית, לומדת וחוקרת כל הזמן,
ויוצרת לעצמי תמהיל שמותאם בעבורי.

אני לא מאמינה באופן גורף ולא מרגישה מחויבת,
הסרתי את האזיקים הפנימיים שכבלו אותי לאידאולוגיות כאלו ואחרות,
ואפשרתי לעצמי בחירה חלקית של מה שתואם עבורי.

העברתי את המשקל מן התאוריה לחיי היום יום. אל ההתנסות.
אני משפיעה מתוך הבחירה האישית, באמצעות מעשיי,
אני פועלת בהתאם לרצון הפנימי האישי,
על בסיס ערכים שהטמעתי אל תוכי,
מתוך רצון להיטיב עם עצמי ועם סביבתי, להביא את האמת שלי ואת נקודת המבט שלי, ולהניח אותה, בסמוך לאחרות, כשווה בן שוות.

להפוך את משא העבר שהכביד עלי למסע שקוף, קליל ופשוט,
פשוט להיות. ולהנות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, נושא לדיון, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על קול ערכי

  1. אפרת ארגמן הגיב:

    תודה שריתוש על המילים המדויקות, שמהדהדות אליי מיד.
    רוצה להוסיף את מילות השיר של אריאל זילבר שהפף עבורי להמנון 🙂 "היו לי פעם עקרונות, מכרתי את כולם. עסקה מוצלחת בשבילי, טובה גם בשבילם…"

    אהבתי

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

