דרכי הערכה

מאת: שרית חייטדרכי-הערכה

"כשאומרים צנון מרגישים את הלשון
כשאומרים בצל מקבלים תאבון" (יהונתן גפן)
כשאומרים דרכי הערכה אני מתכווצת ומרגישה לא במקום,
נבחנת, נמדדת, נשפטת, מבוקרת,
משווה לאחרים, לממוצע או לקצוות?,
חושבת על כל מה שרציתי ולא הספקתי, על כל מה שהייתי אמורה לעשות.

אני חוזרת אל התעודות שקבלתי בילדותי,
אני חוזרת אל הבקשה לפטור מחינוך חובה שאני מגישה לבנותיי,
אל הצורך להציג את תוצריי ומעשיי.
אל הרצון בלמידה חופשית המונעת מרצון פנימי במקום מדרישות חיצוניות.

החלטתי לצקת משמעות אישית חתרנית לאלו המילים, שתבטא את רצוני ותשקף את התנהלותי.

ראשית, המובן מאליו, דרכי הערכה מאפשרות לי להעניק ערך חיובי למעשי,
להתנהל מתוך חיוביות, לשים לב למה שהספקתי, לשמוח על כל הישג.

שנית, החלטתי לבחור ולהתייחס אל דרכי הערכה כמנווטות, ללא שפיטה או ביקורת, כמאפשרות.
שמתי לב, שבמגמת ה"זרימה" וראיית הטוב במה שקורה, אני מצליחה לאלתר ולהסתדר,
אך להפיק את המיטב במה שלא בחרתי, גם הוא בעצם חסר.
הוא מאפשר ביטוי קטן ומצומצם לעומת תנועה שהיא מודעת, מנוטרת, מנווטת על ידי.

אני רוצה ושואפת לכול כך הרבה דברים אז איך אני מצפה שהם יקרו לי במקרה? ללא התגייסות או התכווננות מיוחדת?
כשאני יוצרת ומממשת את הרצון שלי התוצאה מאפשרת לי ביטוי מלא ושלם.
אני בודקת עם עצמי לאן אני רוצה להגיע, מה אני רוצה לברוא, מה עלי לעשות כדי להיות על "הנתיב" הרצוי, יוצאת לדרך ואז, במהלכה, בוחנת ומנטרת, היכן אני נמצאת, מה עלי לעשות כדי להגיע למחוז חפצי וחוזר חלילה.

החלפתי את "מה שיוצא אני מרוצה" ב"אני יוצרת את מה שאני רוצה".

מצד אחד נקרא ברור מאיליו וידוע, אך כשהגעתי למימוש קלטתי שעל אף ולמרות, אני נוהגת באופן שונה לחלוטין ואני נדרשת להטמיע התנהלות חדשה, אחרת. לדייק את התנועה, לאחד את המשאבים, להתמקד ברצון האישי הפנימי ולהשתיק את אלו החיצוניים.

לדוג', אם אני רוצה לאפשר ולתמוך בלמידה חופשית מתוך התנסות וסקרנות אישית כדאי שיהיו שעות חופשיות בתכנית השבועית שלנו. ואם בפועל אין, אז אולי לא דייקתי בבירור הרצון ובעצם אני רוצה משהו אחר, או שאולי הניווט ודרכי ההערכה נדרשות להשתפר.

ובבקשת הפטור הקרובה בחלק של התכנית שמפרט את דרכי הערכה ו/או את פירוט התוצרים הצפויים שאפשר יהיה ללמוד מהם שהלמידה אכן התרחשה בתוך התקופה שהוגדרה בה. אולי בכלל אכתוב:
אני נפעמת ומוקירה כל יום מחדש את יכולותיהן המופלאות וסקרנותן של בנותיי.
אני מאפשרת להן למידה חופשית ללא התערבות.
אני מאפשרת להן למידה מונחית על פי בחירתן בנושאים שמעניינים אותן ו/או חשובים לי.
הן שמחות ומרוצות.
הללויה.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, נושא לדיון, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על דרכי הערכה

  1. עינבלית הגיב:

    אני מסכימה איתך. הן שמחות ומרוצות, בריאות ואהובות. זה הישג אדיר.

    אהבתי

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

