כולסטרול

כולסטרול – אחד מגורמי הסיכון היותר מזוהים עם מחלות לב. ידוע גם כאחד מן הגורמים האחראים להתפתחותה של טרשת עורקים. אחת מן הפתולוגיות הנפוצות והשכיחות בימינו. מהו הכולסטרול בכלל? מדוע הפך להיות לאחת מן הפתולוגיות השכיחות ביותר? וכיצד אנחנו יכולים לטפל, לרפא ובעיקר להימנע ממנו כפתולוגיה – בצורה טבעית?

כולסטרול הוא חומר שומני המיוצר באופן טבעי בגוף, בעיקר בכבד. הכולסטרול מגיע ממזון מן החי כמו: בשר, ביצים, גבינות שמנות ומזון המכיל שומנים מוצקים כמו: מרגרינה. הוא חיוני לגופנו לצורך יצירת הורמונים, ויטמין D ומלחי מרה (חומרים המסייעים בעיכול המזון). כמו כן, מהווה הכולסטרול מרכיב חיוני בקרום התא של כל תאי הגוף. יחד עם זאת, רמה גבוהה של כולסטרול בדם עלולה להעלות את הסיכון לבעיות בריאותיות כמו: טרשת עורקים, התקף לב ושבץ מוחי.
הכולסטרול אינו נמס בדם, בהיותו חומר שומני. תנועתו בזרימת הדם מתבצעת על ידי קשירתו לנשאים מיוחדים המכונים ליפו פרוטאינים, שהם למעשה: ה- LDL וה- HDL.

ה- LDL מוביל כולסטרול מהכבד אל רקמות הגוף, לשימוש כחומר חיוני בקרום התא;
ה-HDL מוביל כולסטרול מרקמות הגוף אל הכבד, לשם פירוקו והפרשתו מהגוף.

עודף של LDL הנושא כולסטרול, עלול לשקוע בדפנות העורקים הכליליים, לגרום להיצרות העורקים, ומכאן כינוי: "הכולסטרול הרע".
לעומת זאת, HDL מרחיק כולסטרול מדפנות העורקים ולכן רמות גבוהות של HDL בדם אינן מהוות גורם סיכון.יותר מזאת, ככל שרמת ה- HDL גבוהה יותר כך פוחת הסיכון למחלת לב כלילית ועל כן כינויו: "הכולסטרול הטוב". רמה נמוכה של HDL בהחלט יכולה להוות גורם סיכון לטרשת עורקים.

הרמה הכללית של הכולסטרול בדם נקבעת לפי שקלול תוצאות המדדים של כולסטרול ה-LDL וכולסטרול ה-HDL.
כאשר אדם מתבשר על רמות גבוהות של כולסטרול, הטיפול המקובל הוא – כדורים. תרופות. ובזה עשו הרופא והאדם את מלאכתם (ההתנסחות הינה כללית ולא באופן גורף ומוחלט כלפיי כולם). אולם אלה, לא רק שלא פותרים את הבעיה מן השורש ולא מטפלים במקור ממנה נבעה ונוצרה אלא שהם מהווים פתח לתחילתה של 'סאגה רפואית' אשר עשויה להביא להתפתחותן של מחלות נוספות (אני קוראת להן: 'מחלות חברות', כאלה שאוהבות להגיע בליווי … יתר לחץ דם, סכרת וכולסטרול… אליהם אוהב להתווסף בדרך כלל גם השומנים בדם = טריגליצרידים); ומכיוון שאין כאן טיפול אמיתי בשורש הבעיה, כזה שנועד לרפא את האדם, אזי מגיע היום, ומינוני התרופות שניתנו אינם מספיקים ומצריכים עליה במינונים… סוג של טאטוא מתחת לשטיח עד שנערמת ערמה גבוהה שפשוט מפילה אותנו…

אז איפוא מתחיל ונגמר העניין למעשה? – ב ת ז ו נ ה !
היא המקור והשורש. תזונה מן החי, תעשייתית ומעובדת.
לכן, לא רק שניתן לטפל בכולסטרול בצורה יעילה אלא שאפשר גם להימנע מלהגיע לרמות כולסטרול לא רצויות.
וכאן יש לשים דגש לא רק על המזון ממנו יש להימנע אלא גם על המזון שמומלץ ורצוי לצרוך, בהיותו מווסת רמות כולסטרול בדם או מזון הממוסס שומנים.

כן, הטבע חנן אותנו בשפע של בריאות טובה. הכל נמצא מסביבנו. וזה היופי בפילוסופיה של הרפואה הטבעית – הרעיון לפיו שומרים על הבריאות במודעות והתכווננות יומיומית, על מנת להימנע ממצב של טיפול והתעסקות במחלה. אנחנו צריכים ללמוד לטפל, לטפח ולשמר את הבריאות שלנו. היא אינה מובנת מאליה.

מוטלת עלינו החובה הפשוטה (כלפי יקירנו והתלויים בנו) ואפילו החובה האגואיסטית (כלפי עצמנו) – לקחת אחריות על הגוף שקיבלנו ולדאוג לו. כי מחלות הן סוג של נורה אדומה. הן באות לעורר אותנו לכך שמשהו לא בסדר בגוף. משהו יצא מאיזון ולא מתפקד באופן שהוא צריך לתפקד. ואם לא נטפל כדי לפתור את הבעיה מן השורש ולהחזיר את הגוף לאיזון, ניצור לעצמנו 'כדור שלג' שילך ויגדל.

———————————-

אז במה מטפלים? אלו צמחי מרפא עוזרים? מה מומלץ לאכול? וממה יש להימנע?

המטרה – טיפול בכבד. ניקוי רעלים, שיקום, חיזוק ואיזון של תאי כבד ותפקודם.

צמחי מרפא
– שמן זרעי גדילן שעושה עבודה מופלאה על הכבד;
– שמן זרעי רימונים שממוסס שומנים ועובד גם הוא לשיקום וחיזוק תפקודי הכבד;
– קורדיספס – פטריה סינית;
– אגריקוס – פטריה ברזילאית;
– ריישי – פטריה סינית (במקורה);
– מיץ נוני טהור;
– כורכמין;
– שן הארי;
* ישנם צמחים נוספים. אולם אלה שציינתי פועלים בצורה היעילה ביותר, הן על חיזוק תפקודי הכבד והן ישירות על ייצור הכולסטרול בכבד וספיגתו חזרה.

# כל בוקר –
1/2 כוס מים + 1/2 לימון טרי סחוט + 1 כפית שמן זית – על בטן ריקה, לפני אוכל.

1. תזונה עתירה בסיבים תזונתיים: ירקות, פירות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים
2. זית – שמן זית (כבישה קרה), זיתים, חליטה מעלי עץ הזית (שמן זית מעלה את רמות הכולסטרול הטוב)
3. ארטישוק (רצוי הטרי)
4. אספרגוס
5. ברוקולי
6. קישואים
7. פטריות – כולן אך בעיקר השיטאקי – פטריות טריות ולא מקופסת שימורים
8. בטטה
9. שעועית ירוקה
10. עירית
11. בצל, בצל ירוק
12. כרישה
13. רוקט
14. שמיר
15. כוסברה
16. פטרוזיליה
17. חסה
18. נענע
19. תרד
20. נבטים – אפשר ומומלץ להנביט בבית קטניות
21. סלרי

22. קטניות ובעיקר העדשים הירוקים ושעועית מש
23. דגנים מלאים
24. קינואה
25. שיבולת שועל
26. גרעיני דלעת
27. אגוזי מלך
28. שקדים
29. תבלינים: פלפל חריף, בזיליקום, אורגנו, רוזמרין (תבלינים אלה עשירים בנוגדי חמצון ולכן מונעים את חמצון הכולסטרול בדם)

30. פולי סויה (אורגני בלבד אלא אם רשום שהפולים אינם מהונדסים)
31. טופו (אורגני בלבד אלא אם רשום שהפולים אינם מהונדסים)
32. שום + ג'ינג'ר – שילוב של שניהם (אפשר להשתמש באבקת ג'ינג'ר לתיבול מאכלים יחד עם שום)
33. אצות
34. טחינה (מומלצת טחינה משומשום מונבט או טרום מונבט בגלל החומצה האוקסאלית)

35. אשכולית
36. פומלית
37. ענבים – בעיקר האדומים
38. תפוח עץ – בעיקר הירוק על קליפתו (הקליפה מכילה חומר הנקרא פקטין – סיב מסיס שנקשר במעי לחומרים שומניים ובכך מסייע להורדת רמות הכולסטרול)

39. תה ירוק או תה לבן

יש להימנע מלאכול את המזונות הבאים:
– מזונות מטוגנים, מעובדים ותעשיתיים
– מזונות מן החי – בשר, עוף, ביצים ומוצרי חלב
– מזונות עם שומן רווי – כתוב על האריזות
– שמנים מוצקים כמו: חמאה, מרגרינה
– סוכר לבן (עדיף לצרוך סוכר קנים במקום)
– מאפים
– קמחים לבנים
– קפאין (קפה נחשב למזון חומצי וככזה אינו מומלץ. אולם לאלה שמאוד אוהבים וצריכים, מומלץ עד כוס אחת ביום)
– אלכוהול

*מאמר זה הינו כללי. מומלץ וחשוב להתייעץ עם איש מקצוע כדי להתאים תפריט תזונה יומי המותאם לאדם באופן אישי (בהתייחס לדוגמא: לנטילת תרופות, פתולוגיות אחרות, עונות השנה ואנרגיה של מזונות).

בריאות ושמחה
אורית מנשה

Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה הבריאות שבטבע, חינוך ביתי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s