טבעונות – למה?

אני צמחונית+ למעלה מ- 20 שנה וטבעונית הדוקה מזה 5 השנים האחרונות. לכן, באופן טבעי, מתייחסת לטבעונות בהמלצות התזונה שאני נותנת למטופלים שלי. אבל למה בעצם? מה הרעיון שעומד מאחורי הטבעונות? ומדוע ההתעוררות הגדולה לרעיון הטבעונות בעידן זה?

הטבעונות היא דרך חיים, עם פילוסופיה רעיונית עמוקה שמגיעה משני רבדים, שני ערכים: הרוחני והבריאותי – המתקיימים באדם. ורובד נוסף – אקולוגי המתקיים ביחס לכדור הארץ.

הרובד הרוחני מחבר אותנו לנקודת ההתחלה ולנקודת הסוף – גן עדן וחזון אחרית הימים – 'וגר זאב עם כבש'. זאת אומרת, שאפילו הזאב שהוא חיית טרף, יגיע לדרגה רוחנית כל כך גבוהה שתשפיע גם על הרמה הפיזית ועל היצר שלו- 'לטרוף' (יצר שעם השנים הפך להיות לזאב ליצר טבעי, חלק ממה שהוא). בעצם, נחזור לרמה הרוחנית שבה היו אדם וחווה ובעלי החיים, כפי שבראם האל, במקור. נהיה בעלי חמלה ובעלי שליטה על היצרים והמאוויים שבנו.

אז למה בעצם הותרה אכילה מן החי מלכתחילה?

לפי הסיפור התנ"כי, מגיעה האנושות בתקופת נח לשיא הביטוי השלילי של היצרים, התאוות, המאוויים, האדישות, חוסר הרגישות, אטימות לצורכי הזולת ובכלל לקיומו, אבדן ערך החיים…. כנראה שהיה שם ממש ממש נורא… נורא עד כדי כך שאלוהים מחליט על השמדה כמעט מוחלטת של כל מה שברא: חי וצומח. כל מה שעמל עליו ביציר הבריאה חוזר כמעט לנקודת ההתחלה. כמעט. אלוהים מחליט להשאיר דוגמית. דוגמה מן החי של האדם: הלוא הם נח ומשפחתו ודוגמה מכל סוג של בעל חיים. בכל זאת עבד קשה כדי לברוא אותם. מה להשמיד עכשיו את הכל לגמרי??? – אמ… טוב, אולי בכל זאת להשאיר משהו, אחרי הכל, היתה כוונה מאחורי הבריאה. בשביל מה עמלנו כל כך קשה אם עכשיו הורסים את הכל…?

• באמרת אגב, 'נח, צדיק בדורו'… צדיק בפני עצמו או שאולי ביחס לאחרים באותה תקופה…? ואולי סוג של הרע במיעוטו, כי אלוהים מגיע להשלמה עם מה שהתפתח מהאדם באומרו – 'יצר האדם רע מנעוריו'… חומר למחשבה. אבל בכל זאת נאמר עליו, כי הילך הוא תם בפני אלוהים.

אז הרוע אומרים היה עד כדי כך, שבני האדם אכלו האחד את השני… והוא הגיע לדרגות כל כך גבוהות שהוא גם נגע ביצורים חסרי הישע- הם בעלי החיים. הרוע נגע בכל עד כדי כך שהמצב לא היה בר תיקון אלא בהשמדה כמעט מוחלטת.

והעולם חוזר למצב תוהו. המים שלמעלה מתערבבים עם המים שלמטה, בדיוק המצב בו מתחילה הבריאה. זאת אומרת, שלא רק שירדו גשמים מהשמים (כפי שאולי נהוג לחשוב על המבול) אלא שגם מי התהום עולים למעלה ומציפים את כל פני הארץ, עד כדי כך שאין זכר לצומח, אפילו לא לצמרות העצים (שהרי מסופר שלאחר ששככו הגשמים שולח נח את העורב וזה יוצא וחוזר, כי אין מקום לדרוך בו, אפילו לא קצה צמרת של עץ).

טוב, אז אחרי שאלוהים עושה סוג של ניקיון בעולם ובמקביל משלים עם יציר הבריאה שהתהווה, הוא מאפשר, לא בהתלהבות יש לומר, אכילת בשר, ולו בכדי שבני האדם לא יאכלו עוד האחד את השני. סוג של התחלה חדשה? – בתקווה…

והוא כורת ברית עם החי, כולו… כי אם לא השמיד לגמרי וגם השלים עם הזן שהתהווה והתפתח לו, אז לפחות לחיות בשלום, דו-קיום… והוא יוצר סימן לברית הזו. תזכורת… לא לבני האדם כמו שלעצמו…למקרה ששוב ממש ממש ירגיזו אותו… קשת יפה וצבעונית. והקשת מופנית כלפי השמיים. אם ניקח חץ ונכוון לירי הוא יכוון לכיוון השמיים, לכיוון אלוהים ולא לכיוון האדם… תזכורת לאלוהים ולסימן של שלום, כבר אמרנו?

אבל האם בזה תם ונשלם? האמנם? האם באמת אלוהים משלים עם דרך החיים החדשה הזו של האדם… אחרי הכל, זה לא מה שהוא ברא… וכאן, מתחילה למעשה (לעניות דעתי) הספירה לאחור לחזון אחרית הימים. יעד שאלוהים שומר לעצמו בהתחלה ואחר כך מגלה טפח וטפחיים ממנו באמצעות הנביאים והנבואות, הצדיקים והכתובים. וככל שאנו מתקרבים למועד, הרי שככל שמתגלים יותר ויותר סימנים והחזון הולך ומתבהר ומקבל ממד של מציאות ממשית ועכשווית וככל שההבנה שלנו את הנבואות והכתוב בכתובים, הולכת ונעשית ברורה ופשוטה יותר. אומרים שאנו מאוד קרובים לכך, שבעצם אנחנו נמצאים בעידן של חזון אחרית הימים….

לצד הבריאה וכוונת היוצר במקור, מתקיים לו גם ערך של קדושת החיים, לא רק של בני האדם אלא של החי כולו. כפי שברא אותנו אלוהים. חיים בשלום ואהבה זה לצד זה. היכולת שלנו לחוס, לחמול, לרחם, גם על בעלי החיים שהם חסרי ישע ונתונים לחסדינו אנו, בני האדם.

שתי אנקדוטות:
1. משה רבנו נבחר להיות מושיעו של ישראל אחרי שרדף אחרי גדי קטן שהיה צמא למים. אמר לו אלוהים: רחמן כמוך ראוי להנהיג את צאני, בני ישראל.
2. אחד מהחסדים האמיתיים המוזכרים על ידי חז"ל הוא החסד עם בעלי החיים מהסיבה של נתינה וחסד גם מבלי שיוכלו הם להשיב לך טובה (כמו לגבי נפטר).
• (תודה לחברי ניר על שהחכים אותי בדברים אלה).

בא ללמדנו, כי באי אכילת מזון מן החי יש כדי התעלות של הרוח, הנפש והנשמה על הגוף הפיסי. מקום בו אדם יכול להתגבר על יצריו ותאוותיו; אלה שבהימנעות מהם יש כדי לחוס, לחמול ולהציל נשמת חי ו/או התעללות בה, מקום בו הנשמה עולה מדרגה רוחנית נוספת. הבנה, כי ערך החיים וקדושתם שייכים לא רק לנו, בני האדם, אלא לכל יצור חי עלי אדמות. כל מי שברא האל. חז"ל נותנים לנו מספר סימנים לזיהוי של נשמה גבוהה באדם. אחד מהם הוא חמלה על בעלי החיים. אדם שממש מרגיש כאב רק מלשמוע על הצער שעברה החיה ושנפשו אינה שקטה מן הצער הזה.

ולמה, אם כן, להימנע ממזונות מן החי בכלל ולא רק מאכילת בשר? – גם כאן, רובד רוחני ורובד פיזי. ברובד הרוחני אנחנו מתייחסים להימנעות מצער בעלי חיים. איסור שהוא לא רק מוסרי אלא גם מן התורה. כל הרבנים מסכימים עם כך. אז למה בכל זאת לא מוציאים איסור על אכילת מזון מן החי? – שאלה יפה שמעניין מה יש לרבנים של היום לומר עליה…

הרמב"ם וגדולי הראשונים קבעו זה מכבר שצער בעלי חיים היא מצווה מהתורה. מצווה מונעת! המצווה הראשונה שעוסקת בכך קובעת, כי קודם יש לדאוג להאכלת בעלי החיים ורק אחר כך יאכל האדם. למה? כדי למנוע! עד כדי כך חשוב להימנע מצער בעלי החיים.

אז וודאי וודאי כאשר עסקינן בהפרדת העגל או הטלה או הגדי מאימם, אך בקושי שעה לאחר המלטתם, הפרדה שמטרתה למנוע מהוולד לשתות את חלב אימו, כדי שהחלב שלה ימשיך לשמש את תעשיית מוצרי החלב… ובני האדם.

או כאשר עסקינן בחליבה בלתי פוסקת של הבקר והצאן, כזו שגורמת להם לדלקות חוזרות ונשנות, צורך באנטיביוטיקה… כזו ששוחקת את החיה עד שבסופו של יום היא אינה יכולה עוד לעמוד על רגליה והיא מורמת בגסות על ידי כף של טרקטור או מלקחיים של מנוף… לאן? – למשחטה! – תעשיית הכסף לא עוצרת כאן. ניצול גס עד תום. סוג של עבדות? – והלוא רק לאחרונה היגדנו על אחת כזו לילדינו… האם היא שונה באופייה מזו שחוו בני ישראל במצרים? – לא !

או כאשר עסקינן בגריסה למוות של אפרוחים רכים ותמים… פשוט, כי אין בהם צורך. הם אינם רווחיים…
ושלא לדבר על כל התעשייה האחרת של קיטום מקורות, קיצוץ זנבות, תלישת פרווה ונוצות… ועוד מעשים נוראים ואיומים… הכל בעוד בעלי החיים בהכרה מלאה.

ברובד הרוחני, כשאנו אוכלים מזון מן החי או קונים מוצרים (שאינם מזון) שמכילים רכיבים מן החי, אנו למעשה מזינים את נשמתנו בצער שעבר בחיה. זעקתה עולה השמימה, כזעקת כל יצור חי אחר עלי אדמות… והאיסור כמצווה מונעת, לא רק מן התורה אלא מן המוסר שכל אדם חייב בו, הוא – להימנע מהצער. צער בעלי חיים.

אם האדם מבקש להעיד על עצמו כעל יצור נעלה יותר מכל יצור חי אחר, הרי שדווקא מכאן מוטלת עליו החובה, פי כמה וכמה, לגלות חסד, חמלה ורחמים כלפי כלל היצורים החיים.

ברובד הבריאותי, אנחנו פשוט לא בנויים מבחינה פיזיולוגית לאכול ולעכל מזון מן החי.
בסיס הרעיון של הרפואה הטבעית טמון בתזונה נכונה (נשימה ורוגע). אם נאכל נכון לא נאלץ להתמודד עם מצבי חולי. למה? – משום שכשם שחשוב מה אנו מכניסים לגוף חשוב עוד יותר מה אנו מוציאים ממנו. על הגוף לקיים מחזוריות של הוצאה והכנסה והוצאה… בדגש על הוצאה לפני הכנסה והוצאה שוב לאחריה.

במחזוריות השעון הסיני (שעות השיא והשפל של כל איבר ואיבר בגוף), ראשית יבוא המעי הגס (בין השעות 05:00-07:00) ורק אחר כך הקיבה (בין השעות 07:00-09:00). קרי, לפני הכנסה, צריך שתתקיים הוצאה.

כוס מלאה במים מיום האתמול, אם נרצה למלא אותה במים חדשים נצטרך הלוא קודם לרוקנה.

ואם תשימו לב להתנהגות הגוף, כאשר אדם לא נותן יציאותיו במסודר, מידי יום, יסבול הוא מחוסר מנוחה ודעתו לא תהיה שקטה. יהיה לו קשה להתרכז בעשייה ואף בפעילות יומיומית פשוטה. הוא גם יתקשה באכילה. למה? – משום שעל הגוף לנקות את עצמו מרעלים ופסולת ורק על ידי כך, יחזק את הפעילות המנטלית שלו, את יכולת החשיבה והריכוז שלו ויסיר חסימות פיזיות, מנטליות ונפשיות הנגרמות מרעלים בגוף.

מה הם אם כן הרעלים בגוף? האם המזון הוא רעל? – לא המזון עצמו (בהנחה ואכלנו בריא) אלא, הפסולת שנוצרה ממנו. זו שהגוף אינו זקוק לה ומבקש להוציאה החוצה. זו, אם לא תצא בזמן, תהפוך לרעילות. על אחת כמה וכמה, כאשר עסקינן במזון אשר הגוף מתקשה לפרק ולעכל. וכאן טמון הבסיס הרעיוני של הטבעונות ברובד הבריאותי.

בגוף האדם מעי דק ומעי גס. המעי הדק הוא הארוך יותר ובו מתבצע למעשה 95% מתהליך הפירוק והספיגה של המזון שאכלנו. כאשר שאריות המזון שאכלנו מגיעות למעי הגס הן ברובן הגדול צואה, פסולת, והספיגה היחידה שתהיה מהן, אם בכלל, היא של נוזלים, עד 5% בלבד. המעי הדק אינו בנוי לאכילה של מזון מן החי. מזון מן החי אינו מתעכל טוב או בקלות בגוף האדם. התוצאה – הגוף מתקשה בסילוק מהיר של הפסולת שנוצרה. והלוא אמרנו שההוצאה חשובה אף יותר מההכנסה. גם כמותית עלינו להוציא יותר משאכלנו (כי בנוסף לפסולת שנוצרת מהמזון שאכלנו בזה הרגע, מייצר הגוף שלנו פסולת תמידית שיש לרוקנה. תאים מתים. רקמות מתות…) אז מה קורה? – אותה פסולת, נאגרת בגוף, מרקיבה ויוצרת רעילות. אותה רעילות עלולה להיצמד לדפנות המעי, להגיע לתאים, לזרום במערכת הדם ובסופו של יום, לחולל בגופנו מחלות.

נביט בטבע. חכמה רבה תמיד נוכל למצוא בו. הטבע משתקף באדם והאדם בטבע. אריה, לאחר שצד וטרף את טרפו, אם אכל לשובע, ירבוץ ימים שלמים מבלי להזדקק לטרף נוסף. מדוע? – משום שהבשר כבד לעיכול, גם לאלה שבנויים פיזיולוגית לאכילת בשר, כבעלי חיים טורפים. נדרש זמן רב יותר לעכל אותו. ואילו ג'ירפה, לא תפסיק לאכול, ללעוס ולגרוס עלים. למה? – משום שהצומח מתעכל בקלות יותר בגוף והוצאתו קלה ומהירה אף היא. למה הדבר מביא? – לחילוף חומרים תקין ובריא. הוצאת פסולת כשהיא עוד 'נקייה' ולא רקובה.

גם האדם, אם יאכל ארוחה בשרית, ירגיש כבדות לאחר הארוחה. צריך לפתוח כפתור בחגורה. וזה שאכל מן הצומח, ירגיש קלילות, כמו השקה את גופו במי מעיינות צלולים ביום קיץ חם. חילוף החומרים שלו בריא ותקין וגופו אינו אוגר שומנים שאינו זקוק להם. גופו אינו סוחב עימו פסולת שעם הזמן אף הופכת להיות לרעילה (כאדם המתקשה להיפטר מחפצים ישנים שאין לו בהם עוד שימוש בחייו והוא אוגר אותם וסוחב עימו כמשקולות מכבידות הנגררות אחריו).

ברובד האקולוגי – המדובר בתעשייה המזהמת ביותר על פני כדור הארץ. פסולת רעילה הנוצרת ממפעלי השחיטה, מניצול בעלי החיים לטובת תעשיית האדם, מהפרשות בעלי החיים, בכמויות בלתי נתפסות. כל אלה, מזהמים את האדמה, חודרים אל תוך השכבות העמוקות שלה ומזהמים גם את מי התהום, מופרשים לתוך מקורות מי השתייה שלנו ומזהמים גם אותם.

זו תעשייה שצורכת את כמות המים והאנרגיה הגדולה ביותר. כמויות מים ואנרגיה גבוהות פי עשרות מאשר הפקת צומח. כמויות המים והאוכל המושקעות בתעשיית ניצול בעלי החיים היא כמעט לא רציונלית. כדי להפיק מנת קילו אחד של בשר יש להשקיע כל כך הרבה מסביב… עד כי הדבר אף לא עולה בקנה אחד עם הגיון פשוט ובריא. לו היה העולם "מתעורר מתרדמתו" לא היה נמדד כלל רעב בקרב בני האדם. אותן קרקעות חקלאיות אשר יועדו לגידולי מזון למשק החי, והמים הרבים המשקים את השדות ואת כל אותם בעלי החיים, היו יכולים לשמש לגידולי חקלאות לאדם. אפשר היה להאכיל מליארדי בני אדם… כ- 70% מהגידול החקלאי של הדגנים מיועד להאבסת בעלי החיים.

שמירה על כדור הארץ דינה כדין שמירה על בריאות האדם. חיינו משתקפים בטבע והטבע משתקף בנו.

שלושה ערכים לנו, אם כן, בטבעונות. אם יאמץ האדם את דרך הטבעונות מן הרובד האחד, יקבל הוא את האחרים כבונוס. ולכוונה שלנו מאחורי הדברים יש ערך חשוב לא פחות.

כאשר אנו באים לעשות מעשה, אם לחבק את הילד שלנו ואם לטפל באדם, אם לעשות גמילות חסדים ואם להקשיב לחבר, בכל מעשה שנעשה, חשובה מאוד הכוונה שלנו הנילוות לו. ההתכווננות שלנו. המעשה אז מקבל ומתמלא בערך הרוחני שלו ומגיע לכדי שלמות.

 ג'ורג' ברנרד שו אמר: "בעלי החיים הם חברים שלי ואני לא אוכל את חבריי".

"כשאדם רוצה לרצוח נמר, הוא קורא לזה ספורט; כשנמר רוצה לרצוח אותו, הוא קורא לכך אכזריות".
אלברט איינשטיין אמר: "אין דבר שיועיל לבריאות האדם ויגדיל את יכולת ההישרדות על פני כדור הארץ כמו התפתחות לתזונה צמחית… השקפתי היא שסגנון החיים הצמחוני יביא את התועלת הגדולה ביותר לאנושות כולה".

מהטמה גנדי: "גדולתה של אומה וקדמתה המוסרית נמדדות לא רק ביחסה לבני אדם, אלא גם על-פי האופן שבו היא מתייחסת לבעלי החיים".

רייצ'ל קרסון: "עד שיהיה לנו האומץ להכיר באכזריות כפי שהיא – בין אם הקורבן שלה הוא אדם או חיה – לא נוכל לצפות שדברים ישתנו לטובה בעולם הזה… לא ייתכן שלום בין בני אדם שלבם שואב הנאה מהרג יצורים חיים כלשהם. בכל מעשה שמהלל, או אפילו רק מקבל בהסכמה, הנאה כה אידיוטית מהרג, אנו מעכבים את התקדמותה של האנושות".

הרמב"ם: "אין להאמין כי כל היצורים מתקיימים למען קיומו של האדם. נהפוך הוא, כל היצורים האחרים גם הם נועדו למען עצמם ולא למען שום דבר אחר".

לב טולסטוי: ""בני אדם יכולים לחיות בצורה בריאה גם בלי להרוג בעלי-חיים לצורכי מאכל. הם עושים זאת רק כדי לספק את התיאבון. מכאן שהמעשה אינו מוסרי".

תומאס אדיסון: "אי-אלימות מובילה לאתיקה הגבוהה ביותר, שהיא המטרה של כל האבולוציה. עד שלא נפסיק לפגוע בכל שאר היצורים החיים, אנחנו עדיין פראיים."

והרשימה עוד ארוכה…..

בריאות ושמחה
אורית

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה הבריאות שבטבע, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s