מרחק נגיעה

מאת: שרית חייט

הימים, ימי ראשית האביב טרום הפסח. אני מנסה לגייס מתנדבים למבצע איסוף המזון של ארגון "לתת" ולפתע שיחה מפתיעה. בחורה חמודה על הקו, שואלת אם תוכל להתנדב במשמרת מיותמת. שיחה נוספת לתזכורת. מגיעה המשמרת והבחורה הנהדרת – נעדרת!

אני מחכה לה, בודקת, היא מאחרת, ואז עוד נסיעה שנכנסה לה והיא בדרך… השיחה קולחת, לבבית, אני מתלבטת, היא מבקשת שאשאר ואני מחליטה להמתין.  היא מגיעה ומזנקת עלי בחיבוק חם. אני מופתעת מן הקרבה. מן המגע. מן ההפתעה.
אני כזו עצורה בכבלי והיא כזו חופשיה.

כן, נעים להכיר אני מאותגרת מגע בינאישי. או לפחות כך אני מגדירה את עצמי. מרגישה שאני פחות אוהבת לגעת ולהיות ננגעת. שאני שייכת אחרת, קרובה בדרכי. ואולי פשוט זו אני ואין בכך כל רע. וסתם אני מנצלת הזדמנות לביקורת ושפיטה.

מגע הוא סוג של תקשורת.
תקשורת אינטימית עבורי, שאינה מובנת מאליה על אף הטבעיות שבדבר.
על אחת כמה וכמה מגע שיש בו כוונה, שלא מתוך אוטומט או מנהג תרבותי.

למרות הפשטות אני חווה קושי, אשר שורשיו נטועים בחוסר בטחון ובחוסר נעימות לבטא את צרכי.

אני זוכרת את הימים בהם בכורתי הייתה נרגעת תוך כדי מילול אצבעות ידי.
הייתי חושקת שיניים ומאפשרת לה להירגע ולפרוק את מטעני היום ישירות אל תוך תוכי.
הייתי חצויה בין האם שרציתי להיות לבין בן האנוש שהייתי בפועל.
בתמיכת חברות למחצלת למדתי להציב את הגבול גם למגע ביני לבין בתי ולהביע את עצמי גם בהקשר הזה. המקום שהיה אמור להיות טבעי, מכיל, זורם, אינסופי ומהנה התגלה כמלא התניות וכפתורים שהקפיצו תזמורת נגנים שדונית.

עם בואה של צעירתי, הבנתי שכנראה נדרש שיפור מהותי ולכן שלחו לי מורה מדופלמת, נגענית מקצועית, חובבת מגע ומלאת אהבה.
הרגשתי מוצפת, לא ראויה, לא מספקת, מזיקה.
למדתי להתמתח, להרחיב את הגבולות, ובסופו של יום כשדי לי גם לבקש לא להיות נגועה.

ויחד עם זאת הרגשתי חסרה.

שפטתי את עצמי על כך שאני מרוחקת, קרה ומוגבלת.
והמשכתי בדרכי. נוקטת משנה זהירות בנוגע למרחב שלי ושל אלו הנקרים בדרכי,
מפטרלת על הגבול, או במגדל השמירה , לוודא שלא תהיה חדירה.
נציגת היחידה ללוחמה במגע.

באיזה בית גדלתי? אולי אצליח לגלגל את זה על הורי? אולי גם בזה אמי אשמה?
ובכך אסלול את הדרך לבנותיי שילמדו ממני לגלגל כלפי כל מה שלא מוצא חן בעיניהן. לא תודה. עד כאן ודי.
האחריות על חיי חוזרת אלי.

בהגדרה המילונית מגע הוא נגיעה קרוב יד או חלק אחר אל דבר מה. קשר קרוב, יחס קרוב, שייכות.
אני עומדת במעגל ומביטה סביבי, מתלבטת, מתרחקת, מתקרבת, תמיד מוקפת. בתוך עצמי.
לומדת להיות שייכת. לקבל באהבה את מי שאני, גם את זו הנרתעת וזו החוששת וזו שרוצה אבל עדיין מתביישת.
וככול שאני מצליחה לקבל את כל צדדי ופני, בעיקר את אלו שאני פחות מחבבת, כך אני מרגישה קרובה יותר אל עצמי ומתוך כך גם אל סביבתי. מה שקיבלתי כחלק ממני וקיים אצל אחרים, כבר לא מקפיץ או מרחיק אותי. הוא הפך לגשר מקרב.
לומדת להשיל את הפחדים. להסכים לראות את עצמי ואת  הדברים מנקודת מבט אחרת.

ועל אף שבתחושתי אני נותנת מעט יותר ממה שמבקשים ממני, אני אוהבת להסניף את בנותיי, לחבק, למזמז עד בלי די.
הדרך עברה דרך ויסות והתחשבות ולמידה הדדית, משחררת לשלום את התדמית ההורית הדמיונית שאחזתי בה. והיום בנותיי לעיתים קופצות ומתרפקות ולעיתים באות ושואלות: "אפשר חיבוק?" ואני לעיתים מסכימה ולעיתים מבקשת דחייה, ותמיד משתדלת ומקפידה לשוב ולהשלים את הגבייה, הנתינה.

נגיעה פיזית היא רק אחת האפשרויות. אפשר לגעת במילים, בחיוכים, במעשים. מה שחשוב הוא הרצון והכוונה שבפנים.

והמגע מכיל את כל הגוונים, מהווה רצף גדול ושלם של הזדמנויות, של צעדים קטנים, שונים, של הסכמה שנבנית להעז, לחדש, להשתנות, לצאת מהקווים, ההגדרות והתבניות, ועדיין לשמור על עצמנו אסופים, מאוחדים ומתוך כך מתאחדים.

באותו מבצע התנדבות שעמו פתחתי את מילותיי, פגשתי חברה מתנדבת אהובה, שהפכה לדתייה. אני זכיתי לחיבוק אוהב וחם ושאר האנשים אותם פגשה זכו, על פי מגדרם או לחיבוק פיזי או למילה טובה, חיוך חם, אוהב ועוטף, נגיעה אחרת. נגיעה שומרת אך עדיין נוגעת באהבה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה נושא לדיון, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על מרחק נגיעה

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מקסים, תודה.

    Liked by 1 person

  2. לילי הגיב:

    תודה

    Liked by 1 person

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שרית היקרה, הזדהיתי הזדהות עמוקה עם עיקרי הדברים שלך. ואת מתנסחת נפלא

    אהבתי

  4. sarit9 הגיב:

    תודה ❤

    אהבתי

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

