התבגרות

מאת: סיגל ניצן

התבגרות זהו תהליך אינסופי בעצם…

זה רק אנחנו שמגדירים אותו על פי גיל מסויים ותנאים מסויימים.

אבל בקלות ניתן לראות שההגדרות האלו לא ממש מדויקות.

כמו למשל אנשים "מבוגרים" בני 40 50 או 60 שמתנהגים כמו ילדים שעוד לא התבגרו.

נפגעים, נעלבים, מקללים…

ולהיפך- ילדים ופעוטות שמתנהגים בבגרות מפליאה.

כשנכנסתי לחפש את ההגדרה המילונית לבגרות ולהתבגרות מצאתי שפע של תבניות מחשבתיות שעליהן גדלתי, שאותן מימשתי…. שגיל ההתבגרות הוא גיל מבלבל ומבולבל, מלא בסתירות רגשיות ושינויים, התרחקות מההורים ומשיכה יתרה לקבוצת השווים… עניין מוגבר במין בכלל ובמין השני בפרט ועוד ועוד…

ואני, בחינוך הביתי שלי, הרי משתדלת ככל יכולתי לצאת מכל אותן תבניות חשיבה, מתוך כל המסגרות האלו שמגבילות אותנו, שתוחמות אותנו ומטוות עלינו תוויות.

אני רוצה לתת לילדי לגדול ולהתבגר חופשיים מהמחשבות האלו.

לתת להם את החופש לגדול בקצב שלהם, בזמן שלהם, בדרך המיוחדת להם.

באורח פלא, עד כה, אני רואה שחופש הזה אכן מקיים את הבטחתו… אני לא רואה את כל ההגדרות האלו מתקיימות אצלנו בתא המשפחתי הקטן.

אין סערות גדולות, אין מרידות גדולות (אין כ"כ במה למרוד😊 אנחנו ביחד בדיאלוג מתמשך של גדילה משותפת), אין התרחקות מההורים ואין בלבול…

מה יש?

יש עצמאות שהולכת וגדלה.

אבל זה נכון לכל גיל.

לגיל שנה, שנתיים, 8 ו15… כל גיל הם מפתחים לעצמם יותר ויותר עצמאות בזהות, בהתנהגות, בהרגלים, בחשיבה.

כשאני מאפשרת להם את החופש הזה להיפרד (כשהם רוצים) אז אין צורך למרוד.

אין צורך להתרחק.

אפשר להרגיש נפרד יותר ועצמאי יותר גם קרוב.

קרוב פיזית, גאוגרפית או רגשית. זה לא משנה.

כשאני לא מאפשרת את החופש הזה, כשאני נאחזת, נתקעת, מסרבת לגדול, אז נוצר חיכוך.

התהליך שלי כאמא למתבגרים כולל התבוננות אינסופית פנימה, לתחושות שעולות בתוכי כתגובה להתבגרות שלהם.

בכל מקום שאני מזהה כיווץ, האחזות, התנגדות… אני בודקת מה קרה לי שם.

איפה אני נפגעתי בילדות שלי, בהתבגרות שלי, מול ההורים שלי או החברה שבה גדלתי.

כשאני מזהה את המקום הפצוע, הכואב, אני מכילה, מחבקת, מרפאה את הילדה שהייתי בהמון אהבה ועדינות וקבלה שלא היתה אפשרית לי כשגדלתי.

איזה מזל שהיום זה אפשרי לילדים שלי 🙂

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה נושא לדיון, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

