כשאת אומרת "יש" למה את מתכוונת?

מאת: שרית חייט

שנת הפעילות הנוכחית שלנו נפתחה ביום רביעי, בהצגה על אליעזר בן יהודה: האיש והחזון.
ניתן לומר שחוסר שביעות הרצון הניע אותו למרחקים, בדרך ארוכה רוויית הצלחות וחיכוכים.
אל ההצגה המשובחת נרשמו רבים וטובים. נרשמו ונרשמו.
טל הצדיקה, המארגנת את הסיורים עדכנה אותי וראיתי איך נפתחים בפני שני ערוצים: אחד רווי בפחדים וחששות והשני – שבע רצון. הראשון השכלתני התמקם בראש, והשני, שבע הרצון, במעמקי הלב היודע.

הוחלט לאפשר לכל מי שרוצה להגיע, מתוך רגישות לכך שזו תחילת השנה ומרביתנו, מחנכי הבית, רוצים להרגיש   שייכים ולדעת שגם לנו יש "פעילויות".
מתוך המשמעות הזו שהתבהרה, היה לי קל להתמקד בשביעות הרצון ולהשתיק את השיחות שהתנהלו במוחי. ידעתי בליבי ומטה שיהיה מצוין, שיהיה מקום לכולם, ושהכול יבוא על מקומו בשלום ובהנאה. וכך היה. 60 וקצת ילדים, בגילאי יסודי וחטיבה, מלווים בהורים נרגשים חגגו יחדיו את תחילת השנה.

על כל מה שקורה ניתן להחליט איך להתבונן. לבחור איך להרגיש. ואני בוחרת להיות בשביעות רצון. במיוחד כשזה פחות מובן מאליו. ואז, אם אני מצליחה, הבחירה מתגמלת במיוחד. כי הרי המתנה מצויה בכול מה שקורה, גם אם בחלק מהמקרים העטיפה קרועה או צריך ממש לרצות ולהתאמץ כדי לגלות מהי. 

כשקורים לי דברים "טובים" קל לי לשמוח ולהיות מרוצה. ואם כל מה שקורה לי הוא טוב ולטובתי, גם אם באותו רגע הווה נתון אני לא תמיד מצליחה לראות את זה – אזי תמיד אני יכולה לבחור להיות בשביעות רצון. והבחירה הזו תמיד תיטיב עמי ותנווט אותי אל הנתיב המכיר תודה על מה שמגיע לפתחו.

לא אחת יצא לי לבלות בחברת בני אדם זועפים. בעבר חוויה שכזו הייתה צובעת את עולמי הפנימי והייתי עלולה להיפגע, לחשוש, לכעוס או להימנע. הייתי מרגישה לא בנוח.
לאחרונה כשזה קרה, החלטתי להתבונן במתרחש מבלי להתערבב ונותרתי רגועה, בשוויון נפש. ניסיתי להשפיע על המציאות,  להקרין אהבה וקבלה אולם קוצר הרוח נותר כשהיה ומצב הרוח הסורר לא השתנה. מטחי אש הומטרו אל עבר הסביבה.

איך אוכל להיות בשביעות רצון ובהודיה על כזו חוויה? זה לא "הגיוני" או "רגיל" אך בהחלט אפשרי. לשמחתי, זכיתי להיות נחושה. ממש דרשתי בתוכי לדעת מהי המתנה המסתתרת מתחת למי האש.
והתשובה לא אחרה להגיע. זוהי דגימה, מראה מדויקת שלי, כיצד אני נראית בכעסי. אותה מראה אנושית יקרה עשתה חסד עמדי. ולמרות שהיא לא הייתה מלבבת, היא בהחלט האירה עבורי את הדרך והרחיבה את נקודת מבטי. היא אפשרה לי לקבל בעוד רמה את הזעפנית שבתוכי מתוך ידיעה ברורה שבפעם הבאה שהיא יוצאת לפעולה, אני מנהלת אותה ולא היא אותי.. זהו בכול אופן רצוני!
זו הייתה ידיעה אחרת, מוחשית, חווייתית, עוצמתית, ובהחלט "לטובתי". 

פעולה מתוך "שביעות רצון" היא לא בהכרח איטית.
היא אחרת. זוהי דרך נוספת להתנהל בעולם.
התרגלתי לחשוב ש"הרעב" הוא הכוח המניע, "החסר".
נכחתי לדעת שההתפתחות וההשתנות הן לא נחלתו הבלעדית של ה"אין". יש דרך נוספת להתקדם.
ומה שחשוב עבורי הוא לדייק את הרצון הפנימי. ומתוך קבלת העצמי לנוע, להשתנות, להתרחב ולהתעצם.

הדימוי של רצון "שבע", מדושן עונג, מנופח אחרי ארוחה "טובה", שכל מה שהוא רוצה זה להתנמנם ולהישאר במקום מבלי לזוז התחלף לדימוי של רצון חיוני, קליל ושמח, שבע ב"מלאות" הנכונה, כמו אחרי קערת פירות או סלט רענן או שייק מזין. דימוי של רצון שהוא מוזן כהלכה, בדיוק, בהתאמה, עם אנרגיה רבה להמשך התנועה.
וגם התנועה הפכה למעודנת. אני לא רצה כי אני חייבת להשיג משהו שאיננו ברשותי, אלא פוסעת מתוך תשומת לב.
אני שבעה,  נינוחה וסקרנית לגלות מה עוד מחכה לי.
הרצון להשתנות ולהתרחב הוא לא בגלל שחסר או שאין לי די צרכי, להיפך, הודות לכך שיש לי, מתוך המלאות, אני רוצה עוד. 

לשמחתי יש לי דגימות למקרים בהם הכול הלך לי "בקלות",  "הסתדר בעצמו", ללא מאמץ והמשיך לגדול.
רציתי, הצלחתי והדברים התקדמו הרבה מעבר ל"מצופה" הראשוני, כמו תנועה שהזינה את עצמה, והתעצמה מתוך עצמה. 

ככה אני מדמה שביעות רצון.
ככה אני רוצה לנוע.
ואני נעה ומעמיקה אל תוכי.
ולפעמים מבחוץ זה עלול להיראות כעצירה או כפחות "שאפתני" או איטי.
ולפעמים נדרשת בחינה מחודשת של המסלול והקשבה נוספת למצפן הפנימי,
לפעמים העניינים מתקדמים לאט ולפעמים רצים קדימה כששביעות הרצון היא הכוח המניע.

בנחת רוח ובלב פתוח, אנחנו יכולים לבחון ולבחור לאן פנינו מועדות ולהסכים לגדול.

.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, נושא לדיון, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

