מסעותיו של פנטסטיק בחינוך הביתי

מאת: שרית זיק חייט

בראשית השנה מתחדש החוזה,
מונכחת הבחירה,
מתגבש החזון,
מתעצבת הדרך,
מתעדכנת האמונה.

הבחירה בחינוך הביתי עבורי אינה מתחדשת בהוראת קבע אלא נבחנת כל פעם מחדש.
בכל יום וכל רגע מתקיימת האפשרות להאט-לבחון-לבחור, תוך כדי התנועה.
ובתחילת השנה, תחנת עצירה. זהו זמן חשבון הנפש, הרוח והתנועה. בדיקת ההתאמה מתוך כוונה ורצון לחקור ולגלות:
מה השתנה? מה תואם את ההווה? מה אני רוצה?

עולה השאלה: האם החינוך הביתי ברור מאליו ואת הפתרונות אני מחפשת ומוצאת בתוך הקשריו? האם אני משתייכת לקהילת צדיקי ומאמיני דת החנ"ב?, האם אמונתי בו חזקה כשל אדם מאמין לדתו ואולי אני רפורמית, חסידה או חילונית גמורה?
בחירתי מובהקת וערכית, מבוססת על אמונתי כי זו הדרך המיטבית עבורנו,
ויחד עם זאת זמנית.

האמונות המקושרות לחינוך הביתי משתנות תדיר.
פעם נהגתי לחשוב שאנו ייחודיים ומיוחדים. שונים. וכתוצאה מכך ראיתי בעיקר את ההבדלים ביני לבין האחרים.
חוויתי חיכוך וביקורת, תחושה של נפרדות וחוסר הבנה. הגדרתי את עצמי דרך החומה.
כיום אני מאמינה שכולנו ייחודים ומיוחדים בלי קשר למסגרות החינוך,
שהבחירה בחינוך הביתי אינה מבדלת אותי,
שרב הדמיון והמשותף על השוני.
כתוצאה מכך אני חווה קירבה. אני חשה תמיכה.
הפסקתי להשוות את עצמי לאחרים,
ומתוך כך שקיבלתי את בחירתם וכיבדתי אותה,
גם אמונתי התחזקה.
אני מאמינה בצדקת הדרך בה אני פוסעת.
אני יודעת שעבורי ועבור בני ביתי היא "נכונה".
פחות מעניין אותי מה אחרים חושבים עלי ועל בחירתי,
במה הם בוחרים,
אני מתרכזת בחיי.

פעם נזקקתי לאמונה שאני עושה את ה"טוב" וה"נכון" כדי להצדיק את הבחירה.
כתוצאה מכך התקיימו בי ביקורת ושפיטה גם כלפי עצמי וגם כלפי הסביבה.
הייתי בוחנת את עצמי, האם אני מספיק "טובה".
היום אני משתדלת להתבונן בדרכי, מוותרת על הגדרות הטוב והרע.
אמונתי הפנימית התחזקה ואני פחות נדרשת להצדקה.
כתוצאה מכך אני פחות חרדה מהשלכות הבחירה. אני יותר בטוחה.
שחררתי את עצמי ואפשרתי רווחה. נתתי מקום לידיעה.
מותר לי לנסות ולטעות בפנייה.
ההזדמנויות פתוחות וכל אחת מהן מאפשרת לי למידה.
אני מקבלת חיבוק שאינו מותנה בבחירה.

לפני מספר ימים צפיתי בסרט "קפטן פנטסטיק" המגולל את קורותיה של משפחת חינוך ביתי הבוחרת לחיות ביער.
החינוך הביתי שהוצג בסרט רחוק עד מאוד מהאופן בו מתקיים החינוך הביתי "שלנו".
הוא מעלה סוגיות הקשורות לאומץ לבחור אחרת, להשפעתנו כהורים על ילדינו.
הסרט החזיר אותי לתקופה בה נאחזתי בכל כוחי באידאולוגית החינוך הביתי, הקפדתי לדקדק בכל מצווה ומשם שאבתי את הכוח לעמוד מול כל ה"אחרים", הפחות "צודקים".
שמחתי לגלות ששמרתי על רוח המסורת ואני עדיין מאמינה אך כעת אמונתי זמנית, גמישה, רכה ועוטפת.
אמונה שבה דברים יכולים לקרות בקלות, בחיוך.
אמונה שניתן לוותר על החיכוך.

הסרט האיר בי מקומות בהם אני מזוהה עם החינוך הביתי. מאפשרת לו להגדיר אותי.
הרגשתי שהחינוך הביתי מוצג בו בצורה מוקצנת ופחות אוהדת, כ"אכזרי" ונוקשה, וחשתי צורך לצאת להגנתי והגנתו.
להציג מערכות אמונה שמחוברות אליו,  השונות מאלו המוצגות.
וכל זאת למה?
מדוע מה שמוצג משליך גם עלי? כי אני מאפשרת לו.. ומייצרת את המציאות הזו.
הבחירה בחינוך הביתי מזמנת לי תפקיד משמעותי, האם אני מנהלת בית ספר בביתי, מנהלת פנימייה צבאית ואולי אני מדריכה בשומרי הגן.. האם אני עסוקה בלהנחיל ולהורות ואולי אני מתאמצת לא להפריע למה שקורה מעצמו.
איזה מקום תופסת בי כל אחת מהדמויות? באיזה תמהיל אני רוצה להיות?

שנה חדשה עומדת בפתח,
הזדמנות לבחון ולעדכן את האמונה בנוגע לחינוך הביתי שלנו,
מה חשוב שנדע? כיצד תתבצע הלמידה? מהם מרחבי השיתוף שאני מעוניינת ליצור?
מהם יחסי הגומלין עם סביבתי? מה גובה הגדר החיה? האם אני מעוניינת להשקות אותה כדי שתמשיך להגן עלי, האם אני מעוניינת לעבור אל טבע פתוח ונטול הגבולות ואולי בכלל כדאי לעבות ולייצב אותה בקני במבוק?
האם אני מאמינה שהחינוך הביתי מגדיר אותי? האם הוא חלק מזהותי? איזה משקל אני נותנת לו בהגדרת הזהות? מי אני ללא החינוך הביתי?
איזה תועלת בחירתי יכולה להביא לאחרים?
שלל שאלות,
שפע פתרונות.
והמון ימי מחקר לנסות ולגלות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חינוך ביתי, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)

