המלצות

מוזמנים לדף ה pinterest_logo_red_thumb שכולל מגוון נושאים – רעיונות יצירה לכל החגים, מדעים ועוד.

מתמטיקה

אתר מקסים ושימושי, אחד היעילים שאני מכירה, שנעשה כתרגיל ע"י רונית גולדברג, סטודנטית באורנים-  "שברים אחוזים ומה שביניהם" (עינבל ויסמן)

ויקיספר- שברים מסודר מאוד ונוח להוראה. הבסיס מבחינתי להוראת נושא מתימטי עם ילדיי- זה שעלי להבין ולדעת את הנושא, וכן להתנסות בכל שיעור במיומנות אחת ולפי סדר מסוים-
דף לדוגמא- חילוק שברים פשוטים בויקיספר (עינבל ויסמן)

אתר "אני 10" – באפריל 2011, נולד המיזם "אני 10": אוסף שיעורים ותרגולים בוידאו, באינטרנט, בחינם, לשיפור הבנת החומר הנלמד במתמטיקה לפי תכנית משרד החינוך.
כולל קישורים למשחקים ודפי עבודה, סרטוני הסבר ללימוד עצמי. מאוד שימושי!
האתר מחולק לפי כיתות, ולכל כיתה יש כמות אדירה של חומר זמין וקונבנציונלי. ! (עינבל ויסמן)

המלצה חמה חוברות העבודה של  math made easy תוצרת אנגליה. שימו לב, על חזית החוברת מפורט טווח הגילאים המתאים, והנושא בחוברת. הציורים יפים, התכנים חיוביים והכי חשוב- החוברות האלו מצליחות להיות ידידותיות. אני רוכשת אותן בחנות הבריטית הזו– והמשלוח בחינם. המחיר סביב 20 ש"ח לחוברת, והן מגוונות ומהנות . בסוף כל משימה מקבלים מדבקת כוכב מוזהב שעושה שמח.(עינבל ויסמן)

רשומה של עינבל ויסמן על לימוד שברים

אם אתם או ילדיכם חובבי מתמטיקה, האתר הבא ימצא חן בעינכם.  נטגר הוא עיתון מתמטי לנוער ולכל שוחרי המתמטיקה באשר הם. הוא ממשיך את "אתגר- גליונות למתמטיקה" שיצא לאור בשנים 1985-2001. יש בו גם חלק המיועד לילדים ובו חידות מחשבה.

תפירה ממוחשבת – באתר המקסים הזה יש רעיונות ליצירה באמצעות תפירה. תוך כדי התפירה הילדים לומדים גם את יסודות החשבון – בעיקר גיאומטריה. לימוד החשבון נעשה לצרכים פרקטיים לגמריוהופך להיות מוחשי וכיפי.

מאמר מעניין על עתיד לימודי המתמטיקה. זוהי שיחה עם קית' דוין, מתמטיקאי, חוקר ומפתח אפליקציות, הגורס כי עיקר לימודי המתמטיקה בעתיד יעשה בדרך שונה לחלוטין מזאת המוכרת כיום. לדעתו העתיד דורש לימודי מתמטיקה המקנים יכולות שונות מאלו שאנחנו קיבלנו בבית הספר.
זוהי אפליקציה לפיתוח חשיבה מתמטית שהוא פיתח בשם Wuzzit trouble. הלימוד נעשה באמצעות פתרון של חידות הדורשות הבנה מתמטית. היא מתאימה לילדים שמתחילים את דרכם בחשבון, בערך מגיל 6, נראה לי.

PhotoMath – אפליקציה מדהימה שיודעת לפתור משוואת מתמטיות. פשוט מצלמים דרך הטלפון ומקבלים תשובה. אם מבקשים היא גם מראה את השלבים לפיתרון. זה החלום של תלמיד בית הספר, אבל זה יכול להיות גם כלי לא רע כדי ללמוד לבד על פתירת משוואת (מתוך geektime)

כשהייתי ילדה, החלק הכי טוב בלהיות חולה היה להישאר בבית ולראות טלוויזיה. אחת האהובות עלי היתה הסדרה "חשבון פשוט" . סדרה מקסימה שמסבירה בפשטות מושגים בחשבון. אני מתכננת להראות לילדים ולראות איך הם יגיבו. אני בטוח אהנה. (עדכון מהילדים – הסדרה סבבה, אבל מה זו האיכות הזו? שיעבירו ל HD).

עשר אצבעות – עשרות משחקים בחשבון לכיתות א-ו. פעילויות שנועדו להעשיר ולהעמיק את הידע המתמטי של ילדים.

האתגר 5 – אתר מבית היוצר של מט"ח ללימוד 5 יח' מתמטיקה. האתר כולל קורסים מקוונים לכיתות י-יב, שבהם ניתן למצוא תוכן עשיר, פתוח וחינמי, בנושאים שלהלן, בהתאמה לתכנית הלימודים הנוכחית (תשע"ו) במתמטיקה ל-5 יחידות לימוד.

קריאה

ביחד עם הבכור החלטנו שבמקום השיעורים הוא יתרגל כל יום כמה דקות על המחשב. בהמלצה של אחת האימהות נרשמנו לאתר "גמבה". זה אתר ללימוד קריאה בהוראה מתקנת בגישה ידידותית מאד.

אתר "שטף קריאה". הוא אתר שיש בו קטעי סיפורים. הילד קורא את הסיפור, הוא יכול למדוד לעצמו זמן, לשמוע קריינות של הסיפור וגם לתרגל את מהירות הקריאה. בנוסף יש שם תרגילים שנועדו לבדוק הבנה ולעבוד על חיפוש של תשובה בקטע.

מילה היא רק התחלה – אתר שנועד לקדם ולעזור לילדים לרכוש את יכולת הקריאה. האתר מתאים לילדים שרק לומדים את האותיות וגם לכאלו הנמצאים בתהליך רכישת יכולת זאת. באתר קטעים קצרים לקריאה ומשחקונים שנועדו לעודד את הלימוד.

ספרות

מעבורת – אתר יפיפה המאגד בתוכו טקסטים ספרותיים. בכל שבוע עולה סיפור חדש, ובכל סוף חודש סיפור אחד מן הקלאסיקה. כל סיפור מובא בשפת המקור, ובתרגום לאנגלית ולעברית. לצד כל סיפור ישנה המלצה של מי שבחר את הסיפור. מאד נעים לקרוא את הסיפורים באתר ולהתוודע לעולמות חדשים.

פרויקט גוטנברג – זהו אחד מהאוספים הותיקים באינטנרט, ובטח מוכר לרבים, ובכל זאת ראוי לציון. פרויקט גוטנברג העלה לרשת מאות ספרים באנגלית / צרפתית / פוטוגזית ועוד – גאווה ודעה קדומה, עליסה בארץ הפלאות, הקלברי פין, מובי דיק ועוד מאות יצירות מופת. כל היצירות בגרסאות מלאות וחינמניות לחלוטין, מושלמות לקריאה בטאבלט.

מחשבים

גלעד האן הוא חוקר עבירות ופשעי מחשב העוסק בחינוך והסברה על בטיחות ברשת. האתר שלו מכיל מידע רב על איך ניתן להגן על ילדינו, כולל תוכנות ייעודיות והמלצות מעשיות. מומלץ מאד (ותודה לליאת אטלס על ההמלצה).

הקישור לאתר CODE הסתובב כבר בפייסבוק, אבל לטובת אלו שלא נמצאים שם…
מדובר בחידות מחשב שנועדו ללמד ילדים לתכנת, בלי צורך לדעת את הקוד מאחורי התכנות.
התוכנה דומה מאד לסקראץ' למי שמכיר (תוכנה מומלצת מאד בפני עצמה). היתרון הגדול הוא החידות שנועדו ללמד את הילדים את הבסיס לשימוש בתוכנה. בעזרת התוכנה אפשר להכין סרטים אינטראקטיביים, אפליקציות פשוטות ועוד.

תוכנת סקראץ' פותחה ע"י MIT, ונועדה לקרב ילדים לעולם תכנות המחשבים. הרבה מילדי החינוך הביתי התנסו בה בהצלחה רבה בשנתיים האחרונות. אם טרם ניסתם אתם מוזמנים להוריד את התוכנה בחינם ולהתנסות. באתר יש גם דפי הדרכה כדי להקל על הלימוד.

Codemonkey – אתר של חברה ישראלית שפיתחה משחק ללימוד תיכנות. במשחק צריך לעזור לקוף להתגבר על מכשולים שונים. תוך כדי המשחק הילדים מתוודעים למושגים מעולם התיכנות. מתאים לילדים מגיל 7-8.

הבונה המפצח – הרבה מכירים את התוכניות המתוקשבות של מכון דוידסון במדעים ובמתמטיקה. לעומת זאת, נראה לי שפחות מכירים את התוכנית החינמית שלהם "הבונה המפצח". התוכנית עוסקת בפתרון בעיות אתגר מעניינות ומסקרנות במגוון נושאים במדעי המחשב. התוכנית מתאימה באופן רשמי מכיתה ה'. השלב הראשון מסתיים בימים אלו, אז אם זה מעניין אתכם, זה הזמן להירשם.

נעשה באמצעות קוד Made with code, הוא פרויקט מבית גוגל שנועד להנגיש את עולם תכנות המחשבים לילדים, ובמיוחד לילדות. מדובר במשחקונים פשוטים (לפחות אלו למתחילים הם כאלו) דרכם הילדים לומדים מושגים בסיסיים בתכנות. זה מתאים אפילו לילדים שלא יודעים לקרוא, עד כדי כך זה פשוט. ניתן לייצר עץ חג מולד מאיר, תחפושות לפנים, הלחנה ועוד.

אם הילדים שלכם כבר התמחו בסקראץ' ומוכנים לעבור לשלב הבא, MIT הוציאו תוכנה שנועדה לעזור למי שמעוניין בכך ללמוד על יצירת אפליקציות לטלפונים למי שאינו יודע תכנות. MIT App Inventor, מאפשרת לכל אחד ליצור משהו חדש, להוריד אותו לטלפון כאפליקציה, ואף למכור אותו בחנויות האפליקציות. האתר כולל הרבה סרטונים והדרכות. כדי להקל את ההתחלה, ניתן למצוא באתר גיקטיים, הדרכה ראשונית בעברית.

היסטוריה

"עושים היסטוריה" היא פודקאסט (תוכנית רדיו אינטרנטית) של רן לוי העוסקת במדע, טכנולוגיה והיסטוריה. בכל פרק מובא נושא מתוך מגוון רחב של תחומים: מפיסיקה ואסטרונומיה, דרך פסיכולוגיה, רפואה ומדע בידיוני. התוכנית עשויה בסגנון 'קליל', עתירה בסיפורים ואנקדוטות משעשעות והרבה הומור. זהירות זה ממכר! (תודה לשמחה דגני על ההמלצה)

ממשיכה לשתף אתכם בתוצאות נבירתי באינטרנט, והפעם: ההיסטוריה של העולם בשעתיים.
מרגע היווצרות כדור הארץ, דרך התפתחות מינים וזנים של צמחים ובעלי חיים קדומים, שינויים קיצוניים באקלים, היפרדות יבשות, התפתחות האדם, תרבויות, תקופות (כמו תקופת האבן), מהפכות (כמו המהפכה התעשייתית) ועד – היום. דרך מהנה ללמוד (באופן כללי) את ההיסטוריה שלנו ושל העולם. יש תרגום/כתוביות בעברית

.https://www.youtube.com/watch?v=HZzSLaqk2dA

ספר בישול היסטורי –  בספר הבישול הלא קונבנציונאלי הזה, ניתן למצוא מתכונים לפי תקופות היסטוריות. אם אתם תוהים מה אכלו הויקינגים, הויקטוריאנים או מה אכלו בין מלחמות העולם, זה בדיוק המקום בשבילכם. לימודי ההיסטוריה מעולם לא היו טעימים כל כך. האתר אמנם באנגלית, אבל נראה לי שווה את ההשקעה.

ציר זמן יהודי – קיצור תולדות עם ישראל בעמוד אחד -אינפוגרפיקה המציגה את קיצור תולדות עם ישראל מבריאת העולם ועד ימינו. הציר משלב באופן גרפי וייחודי תחומים שונים בהיסטוריה, מורשת ורקע, המספרים ביחד את סיפורו של העם. כך מוצגים בעמוד אחד דמוגרפיה והגירה, מאורעות היסטוריים בעם ישראל ובעולם, הריבון בארץ ישראל, תקופות, אישים וספרות יהודית.

חדשות מהעבר – תוכנית המוגשת על ידי עידן אלתרמן ומירי נבו. פורמט קליל ומשעשע של אירועים היסטוריים ואישים חשובים מההיסטוריה של המדינה.

נוסטלגיה און ליין – אם אתם חובבים היסטוריה של ארץ ישראל, האתר הזה הוא בשבילכם. האתר כולל בתוכו מידע רב על אישים היסטוריים, אירועים וחפצים נוסטלגיים מתקופת הקמת המדינה והלאה. ניתן להירשם לקבלת עיתון שבועי, או לקבל ברכות עם תמונות נוסטלגיות לפני חגים ואירועים חדשים.

האתר takemeback.to – הוא סוג של קפסולת זמן שיכולה לקחת אתכם לתאריך שתבחרו. אני חזרתי בזמן ליום ההולדת שלי. יצחק רבין נבחר לראש ממשלת ישראל, פול מקרטני כיכב ברדיו, "מלתעות" היה ספר רב מכר, וצ'ינה טאון היה להיט בקולנוע. אפשר לראות את כותרות העיתונים מאותו היום, לגלות אירועים פוליטיים חשובים, וגם לגלות מי עוד נולד בתאריך שלי. אוצר בלום של היסטוריה בקצות האצבעות.

אז – רשת ארכיוניים היסטורית. מאות הארכיונים אוצרים בתוכם מידע עצום על תולדות הציונות, היישוב והמדינה, ובכך הם מספרים את סיפורנו כחברה וכתרבות.

הסטורי של אוה – איך היתה נראית השואה מבעד לעיניה של ילדה בשואה שמתעדת באינסטרגם

הדיקטטור הקטן – סרט זוכה פרסים הנוגע בשואה. מרצה משעמם מוצא עצמו בתפקיד הזוי מול משפחתו.

תנ"ך

929 – פרויקט לימוד התנ"ך. בכל יום קוראים ביחד באתר פרק אחד מן התנ"ך, ומקבלים בנוסף גם הגיגים של משוררים וסופרים, סרטוני וידאו קשורים, איורים ועוד. נראה מאד מעניין וגם מעוצב בצורה מושכת וידידותית.

סיפורה של אסתר המלכה  (מעין היסטוריה תנ"כית). דרך מעניינת וקצת שונה ללמוד את סיפור המגילה. סיפורם של היהודים באותה תקופה ומי בעצם היה המן? סיפור של תככים ומזימות, כיבושים ומלחמות, תמימות ואף מן הרומנטיקה… אבל בעיקרו כנראה –  סיפור אהבה של גבר ואישה, מלך ומלכה… כי בזכות אהבתו של המלך הזה למלכתו אסתר, בוטלה גזירה נוראית של השמדת עם שלם…

הסרט מלווה בתרגום לעברית

התנ"ך בחרוזים – סרטונים קצרים לפי נושאים. הסיפור מסופר בחרוזים,  מלווה בציורים המצוירים תוך כדי הסיפור המוקרא. משידורי חינוכית 23. דרך נחמדה להכיר את סיפורי התנ"ך.

סיפורי התנ"ך לילדים – באתר הזה ניתן למצוא את סיפורי התנ"ך, סיפורי חז"ל ופתגמים. הכל בשפה ובדרך שמתאימה לילדים. עורכת האתר ד"ר חיה שרגא בן איון מעידה על עצמה שהיא אוהבת תנ"ך והיתה רוצה להנגיש אותו דווקא לחילונים ובגישה חילונית.

גיאוגרפיה

סיפורו של כדור הארץ – סרט של הנשיונל ג'יאוגרפיק, המתאר את התפתחות כדור הארץ. המליצה אורית מנשה, וכאן ניתן לקרוא את ההמלצה המורחבת.

smarty pins – גוגל מציגה משחק טריוויה חדש, שמאפשר לכם ללמוד גיאוגרפיה בדרך מהנה למדי על בסיס שירות המפות שלה. ההמלצה לקוחה מתוך אתר geektimes, שהוא אתר מומלץ ומעניין לחובבי טכנולוגיה בפני עצמו. באתר ניתן למצוא קישורים למשחקי גיאוגרפיה נוספים של גוגל.

שתי תוכנות יפיפיות לציור מנדלות. כל אחת בסגנון שונה, אבל התוצאות מרהיבות. הילדים שלי רבו כולם על המחשב ובילו איתן זמן איכות. הראשונה והשנייה (תודה רבה להילה גביש). ניתן לצייר בהן הרבה יותר ממנדלות. אם אתם מחפשים ללמד שיעור על סוגים שונים של סימטריה / גיאומטריה הן פשוט מושלמות.

האתר הזה מציע קורס פרמקלצ'ר חינם

Geocoaching  – הוא משחק חפש את המטמון בקנה מידה עולמי. המשחק קיים כבר די הרבה זמן מסתבר, אבל אני גיליתי אותו רק עכשיו. אחרי שנרשמים לאתר, ניתן לבדוק האם קיימים אוצרות קרוב לבית שלכם או לסביבה בה אתם מטיילים. מגלים את האוצר, מעדכנים שמצאתם אותו ושמים משהו משלכם. ניתן גם לשים הפתעות שניתן לאתר ולגלות לאן הדברים שלכם הולכים לטייל. לגמרי מרגש!

טבע ישראלי – רצועת סרטי טבע ישראליים שיצר הבמאי משה אלפרט. קריינות : קובי מידן. פרקי הסדרה מכסים את המדבר, מישור החוף, רמת הגולן ונושאים נוספים. סרטי טבע מרהיבים על ישראל ובעברית. (תודה למי שהמליץ בפייסבוק, וסליחה שאני לא זוכרת מי זה היה)

אמנות

פרויקט האמנות של גוגל, הוא מיזם שאפתני המאפשר לכל אחד, לבקר במאות מוזיאונים בכל רחבי העולם. ניתן לסייר בגלריות, לחפש יצירות לפי אמנים, זרמים וכו. אם אתם רוצים להבין יותר באמנות, או סתם נתקעים מול יצירות מופת ולא מבינים מה הסיפור הגדול, ההרצאות האלו הן בדיוק בשבילכן. כמה מאות של יצירות אמנות מוסברות ע"י מומחים בתחום.

בנוסף אם אתם רוצים להכיר לילדים את יצירות האמנות הגדולות של האמנות המודרנית, אתם מוזמנים גם להוריד את רביעיות אמנים שהכנתי לילדים שלי.

אם אתם חובבי אמנות, תהנו מהקישור הזה. 250 ספרי אמנות להורדה בחינם, באדיבות הקרן לעידוד אמנות של Getty. נראה לי שאפשר למצוא שם ספרים מכל תקופה ומכל זרם מההיסטוריה של האמנות.

אם אתם כבר בענייני אמנות, באתר הזה של המוזיאון הלאומי של וושינגטון, יש אפליקציות אינטראקטיביות שנועדו להנגיש לילדים נושאים שונים הקשורים לטכניקות באמנות.

לטלויזיה החינוכית יש המון סדרות חדשות ממש שוות. סדרות כמה "מה זה מוזה" ו"שרגא ביש גדא" עוסקות באושיות תרבות. סדרה שאינה חדשה, אבל בעיני מאד מוצלחת היא סדרת האופרות לילדים. שש אופרות לילדים שתורגמו לעברית ועובדו לגירסאות מקוצרות ואיכותיות עם זמרי האופרה הישראלית.

Journal52 – אם יש דבר אחד שהייתי ממש שמחה לעשות השנה, זה להצטרף ליוצרות המוכשרות המשתתפות באתגר הזה. כל שבוע, מתפרסם אתגר הקשור ליצירה, וכל אחת מהמשתתפות צריכה להכין דף אחד הקשור לאתגר. האתגרים הם מסוגים שונים, אבל תמיד פתוחים לפרשנות אישית. הנושא יכול להיות עיגולים, שיר או שימוש בצהוב. חלק מהיוצרות מציגות את העבודות המהממות שלהם.

שתי תוכנות יפיפיות לציור מנדלות. כל אחת בסגנון שונה, אבל התוצאות מרהיבות. הילדים שלי רבו כולם על המחשב ובילו איתן זמן איכות. הראשונה והשנייה (תודה רבה להילה גביש). ניתן לצייר בהן הרבה יותר ממנדלות. אם אתם מחפשים ללמד שיעור על סוגים שונים של סימטריה / גיאומטריה הן פשוט מושלמות.

גן התענוגות הארציים – לרגל 500 שנה למותו של הצייר הירונימוס בוש, הועלתה לרשת יצירה אינטראקטיבית הנותנת הצצה מקיפה ליצירת האמנות הגדולה הזאת. ניתן להתמקד בפרטי הציור ולקבל הסבר מפורט על כל חלק (באנגלית).

צילום

אם אתם חובבי צילום, האתרים האלו יכולים להיות שימושיים עבורכם. polarr – האתר הזה מאפשר לערוך תיקונים ושינויים לתמונות, בלי התוכנה היקרה הדרושה לכך בד"כ (דומה ל lightroom למי שמכיר). ניתן לערוץ את ערוצי הצבע, לשנות הגדרות אור וצללים וגם ליישם מספר אפקטים. התוכנה המשלימה, למי שרוצה ממש לערוך שינויים בתמונה (כמו בפוטושופ) היא התוכנה Pixlr.com. בתוכנה זאת ניתן לעשות תיקונים שונים לתמונה. לשנות צבע עיניים, למחוק קמטים וכל מה שיעלה על דעתכם. שתי התוכנות הן חינמיות ואפילו לא דורשות הרשמה.

סרטון ברוורס – אפליקציה מדליקה במיוחד שהופכת את סדר הפעולות של כל דבר שתצלמו. הילדים שלי בילו שעות ביצירת סרטוני קסמים מדליקים. הרעיון לקוח מהבלוג הנפלא "הזמנה ליצירה".

אנגלית

לימוד דיקדוק באנגלית – האתר הזה עוזר ללמוד את חוקי הדיקדוק של השפה האנגלית

מוסיקה

ישראלי גיטר – אתר לחובבי הגיטרה הישראליים. האתר כולל מאגר אקורדים, סיקורי גיטרות, תיאוריה, קהילת נגנים רחבה ועוד.

קיימות וסביבה

טרהסייקל מפעילה תכניות לאיסוף ומחזור פסולת שהוגדרה לפני-כן כבלתי ניתנת או קשה למחזור. החטיבות שלנו מציעות משלוח חינם, כמו גם תרומה עבור כל פריט פסולת שנאסף ונשלח אלינו. כל אחד יכול לפתוח אצלם חשבון ולפתוח מרכז מיחזור אישי / שכונתי / קהילתי וכו'. גם תורמים לסביבה וגם תורמים לקהילה. אנחנו מתכוונים להתחיל בימים הקרובים.

את האתר "growshop" – גיליתי בזכות קישור בפייסבוק למדריך הייחורים שלהם. אבל באתר יש המון אינפורמציה על גידול צמחים בבית ובגינה. גידול הידרופוני, גידול ורטיקאלי, סוגי אדמה, השקייה וכו'. האתר הוא של חנות מסחרית אבל המידע בו מאד יעניין את חובבי הגינון.

יצירה

עונת הסריגה אמנם כבר כמעט מאחורינו, אבל סריגת היד הזאת ממש מדליקה (זה לא דומה לסריגת אצבעות).

הבחור המוכשר הזה, הופך כתמי דיו אבסטרקטיים למפלצות מקסימות. באתר שלו אפשר לראות כל המפלצות. שווה צפייה וגם פוטנציאל לפעילות יצירה כיפית עם הילדים.

פסטיבל אנימציה

MyPaint – היא תוכנת ציור בקוד פתוח הכוללת יכולת לבחור כלי ציור, שכבות, צבעים וכו' לגמרי בחינם וברמה גבוהה. ניתן להשתמש איתה בעכבר או בטבלט ייעודי.

fablabil – מקום שבו כל אחד יכול ליצור (כמעט) כל דבר. מעבדת ייצור דיגיטלית קהילתית, הממוקמת בחולון. במעבדה עובדים בקוד פתוח ומספקים גישה לכלים מתקדמים כמו CNC, הדפסה תלת מימדית ואלקטרוניקה. המעבדה פתוחה לקהל פעמיים בשבוע ובנסוף מתקיימים בה חוגים מעניינים וסדנאות – לילדים ולמבוגרים.

יצירת הנייר הזאת לא נראית מסובכת, אבל התוצאה היא לא פחות ממרהיבה. זה נמצא גבוה ברשימת ה "to do list" שלי. אם ניסיתם בעצמם, ספרו איך יצא (תודה לחגית עזרא על ההמלצה)

יצירה ממוחזרת – אוסף הרעיונות המהמם הזה הופיע באתר "בידיים" – אתר המעודד קיימות. האוסף משלב בין חומרים ממוחזרים ורעיונות עיצוביים של סטודנטים לעיצוב מוצר שנה ד' ב HIT בחולון. חלק מהרעיונות לעיצובים הם מקוריים ממש, ולא נתקלתי לדומים להם בשיטוטי באינטרנט.

floobynooby – מדריך לפרספקטיבה – אם אתם חובבים ציור או קומיקס, המדריך הזה הוא בשבילכם. מדריך מפורט וברור מלווה בדוגמאות מאוירות על בניית פרספקטיבה בציור.

יצירה מדליקה ופשוטה – הדפס באמצעות שקית פלסטיק. התוצאה מהממת, החומרים זמינים ונראה ממש כיף להכין.

דפי צביעה פמניסטיים – חוברת צביעה שבה נשים מתקנות דברים בבית וגברים עושים עבודות בית. כי חינוך פמניסטי מתחיל מילדות. וכאן יש עוד דפים של ילדים וילדות.

כימיה

הילדים שלי אוהבים את הטבלה המחזורית בכימיה. לקח לנו הרבה זמן למצוא טבלה שהיא גם נוחה לשימוש, גם מלאה באינפורמציה, והכי חשוב בעברית. זאת הטבלה הכי מוצלחת שמצאנו עד עכשיו.

נזכרנו בה החודש, בעקבות אפליקציה ממש מוצלחת בכימיה בשם ChemCrafter (למיטב ידיעתי זמינה רק ל ipad). הילדים ישבו עליה כמה שעות טובות עד שגמרו לבצע את כל הניסויים ונהנו מאד. נראה לי שזה מתאים בערך מגיל 7.

מדעים

עתידים.com הנה תחרות וירטואלית בתחום המדעים המדויקים. התחרות אמנם הסתיימה ממש בימים אלו, אך החומרים של התחרות נמצאים ברשת. התחרות מכסה נושאים כגון: אדריכלות, אוריגמי, כימיה, פיסיקה, ביולוגיה ועוד. באתר ניתן למצוא ניסויים מעניינים, שאלות מתחומים שונים ועוד (חפשו אותם תחת שלב א' ושלב ב').

קורס בביולוגיה התנהגותית של אוניברסיטת סטנפורד, 25 שיעורים מצולמים בני שעה. האם אנחנו צוחקים, בוכים, נלחמים ואוהבים בהשפעת הגנים או הסביבה? באיזו מידה המוח שלנו קובע את ההתנהגות וכמה נקבע על פי גורמים אחרים? (ההמלצה לקוחה מהאתר המעולה של "מדע גדול בקטנה")

אקדמיית קאהן באנגלית כבר מזמן הפכה למוסד, עבור לומדים עצמאיים במגוון תחומים. למקרה שלא ידעתם, יש גם סניף ישראלי, עם מגוון שיעורים בעברית. הנושאים העיקריים הם מתמטיקה, פיזיקה וביולוגיה.

לטכניון יש מגוון גדול של קורסים מקוונים. לא כולם פתוחים לקהל הרחב, אבל יש חלק גדול שכן (אלו שמסומנים בערוץ youtube). בין הקורסים ניתן למצוא קורסים בפיזיקה, כימיה, מתמטיקה, סטטיסטיקה כלכלה ועוד.

רוצים מיקרוסקופ דיגיטלי? הסרטון למטה מסביר איך להפוך את הטלפון החכם למיקרוסקופ דיגיטלי. וזה אפילו נראה די פשוט.

רשומה עם המלצה על משחק הקוביה המגנטית, עם הרבה קישורים לנושא מגנטים.

"החללית" היא תכנית אינטרנט בשידור חי העוסקת בכל מה שקשור לחלל, כמו משימות מחקר רובוטיות, תגליות אסטרונומיות, משלחות מאויישות ועוד. ניתן לשאול שאלות ופלייליסט עם כל התכניות נמצא ביוטיוב.

להיות מדען עם פרופ' דן, חתן פרס נובל – סרטונים קצרים בנושא מדעים החושפים את הילדים לתופעות פיסיקליות שונות, תוך המחשה בניסויים.

אפליקציית 'מדע בבית' – אפליקציה חדש מבית "דוידסון און-ליין" – באפליקציה ניתן למצוא הצעות לעשרות ניסויים מדעיים יפים ופשוטים שאפשר לעשות בבית, האפליקציה כוללת סרטון קצר המראה את מהלך כל ניסוי, בנוסף להסבר מפורט על התופעה המדעית. האפליקציה מאפשר ליצור רשימת ניסויים מועדפים כדי לאפשר גישה מהירה אליהם (בלי צורך לחפש).

מה נופל יותר מהר, נוצה או כדור באולינג? הסרטון הזה מדגים בצורה יפה כיצד הם נופלים במציאות, וכיצד הם נופלים בתנאי ואקום.

בקירוב גס – סדרת הרצאות קצרות ביוטיוב בנושאי מדע שונים. לטעמי עשוי היטב וילדיי אוהבים מאוד. בשבועיים האחרונים מתפקד על תקן "ממלא זמן" בישיבות הארוכות באוטו בזמן חוגים ועושה זאת בהצלחה רבה.

אשליות ויזואליות תלת מימדיות – הייתי כבר בהרבה מוזואוני מדע. בכולם אפשר לראות פחות או יותר את אותן אשליות ויזואליות. האשליות בסרטון הזה הן מזן אחר לגמרי, והוציאו קריאות "ואוו" מטורפות ממבוגרים וילדים כאחד. שילוב מדהים של מתמטיקה, מדע ואמנות.

באבל דאבל דו – אתר צבעוני ומקסים עם טונות של ניסויים, יצירות ופעילויות מעניינות לילדים. אותי תפס במיוחד הפוסט הזה, המסביר איך להכין מבנים גיאודוזים מקשי שתייה.

משחקים בנושא שזכו בפרס נובל – באתר של זוכי פרס נובל, יש חלק המיועד למשחקים לילדים. המשחקים נועדו להנגיש לילדים בצורה פשוטה רעיונות שזיכו את הוגיהם בפרס היוקרתי. הילדים יכולים ללמוד למשל על סוגי דם, על התניות, על הד.נ.א. ועוד. באתר עצמו ניתן למצוא המון אינפורמציה על הזוכים בכלל ועל המצאותיהם.

open tree of life – פרוייקט שאפתני של 11 מכוני מחקר אמריקאים, שבנו אילן יוחסין ענק ומקוון, המכיל פרטים על 2.3 מיליון מינים המוכרים לאדם. הפרויקט מכסה יותר משלושה מיליארד שנים של התפתחות המינים על כדור הארץ. בעץ זה מנסים לשלב עצים אבולוציוניים שונים וליישב מחלוקות מדעיות. המאגר פתוח לכל וניתן לעזור ולתרום בפיתוחו. מוזמנים לקרוא עוד בכתבה בעיתון ה"ארץ".
האתר לא ממש ידידותי בעיני למשתמש חסר הניסיון. אבל נראה לי שאם התחום מעניין אתכם, תוכלו למצוא בו הרבה חומר.

חגים

רעיונות יצירתיים לט"ו בשבט (רשומה של עינבל ויסמן)

ליל שמחת האילנות – מסיבת חודש שבט (רשומה של שרית חייט)

סרטים

סרטים קצרים – האתר הזה מאגד סרטים קצרים בתחומים שונים. כל סרט מביא סיפור שלם במספר דקות. הסרטים מחולקים לפני ז'אנרים ולפי נושאים. אם יש לכם רק כמה דקות, זה מקום מקסים לבלות.

10 הסרטים הלימודיים הטובים ביותר של השנה ב you tube. מתוך האתר Mind shift (אתר מעניין באופן כללי העוסק בדרכי למידה).

55 סרטים מומלצים לילדים – אם חם לכם מדי לצאת החוצה, הנה כמה הצעות לסרטים שאפשר לראות בסלון הממוזג.

פאנטום VOD – ערוץ VOD ישראלי לסרטי מדע בדיוני ופנטזיה.

לומה – סרטון אנימציה קצר של סרט הגמר של סוהיני טל וכרמל בן-עמי מבצלאל 2014. סרט נוגע ללב עם שפה יפיפייה. פורסם באתר מומלץ בפני עצמו "שוליית הקוסם".

עזרי למידה

אם אתם לומדים נושא מסוים, ומעוניינים לרכז חומרים ויזואליים ואחרים בצורה של לוח השראה, padlet, הוא האתר שלכם. האתר הוא חינמי לחלוטין וניתן לרכז בו טקסטים, תמונות, קישורים לאתרי אינטרנט וכו.

easel.ly – באתר הזה ניתן ליצור תצוגה גרפית מדהימה של אינפורמציה במינימום מאמץ. אם אתם מכינים פרזנטציה בנושא מסוים, או מנסים להמחיש תהליך, הבדלים, סטטיסטיקה וכו'. באתר הזה תוכלו להכין את הכל בצורה הגרפית הכי ברורה ונקייה שאפשר.

quizlet  – אתר חינמי העוזר לשנן חומר באמצעות משחקים שונים (התאמת מושגים, כרטיסים, הכתבות ועוד). האתר תומך בעברית וניתן להוסיף תמונות למושגים.

עלמהפדיה – אם הילדה שלכם במקרה עוד לא יודעת לקרוא, אבל כן שואלת אתכם הרבה שאלות, התוסף הזה הוא בשבילכם. מתקינים תוסף לדפדפן, והוא יקריא לה את הערך שמעניין אותה בויקיפדיה. יכול לעזור ללקויי למידה או לקויי קריאה, למתקשים בקריאה, ללוקים בהפרעות קשב, לדיסלקטים, לילדים וכד'. למפתחי התוכנה יש גם כלי בתשלום שיכול להקריא כל טקסט ולהפוך אותו לקובץ שמע. (תודה לאתר Geektime על ההמלצה).

powtown – יש הרבה אתרים שנועדו לעזור מצגות מתמונות / וידאו. אבל האתר הזה הוא ייחודי. באתר הזה אפשר להשתמש בדמויות קומיקס אותן ניתן להנפיש כדי ליצור סרטונים. אם יש לכם חובבי קומיקס / אנימציה בבית, האתר הזה יכול לתת להם שעות של הנאה. הכנתי מצגת קטנה לדוגמה.

OURBOX – אתר ליצירת ספרים דיגטליים. אתר חינמי בו ניתן ליצור ספרים בנושאים המעניינים אתכם. כמו כן ניתן לקרוא ספרים רבים שכתבו אחרים. הספרים מחולקים למגוון נושאים ואפילו קיימים בו לא מעט ספרים בעברית.

אוניברכיתה – שיעורים מקוונים במתמטיקה, אנגלית, שפה והעשרה. שיעורים לכיתות א-יב מחולקים לפי נושאים. המנוי עולה כסף (ניתן לפנות לעינבל ויסמן ולקבל פרטים על הנחה מיוחדת לילדי החינוך הביתי). בניגוד לאתרים אחרים, המנוי מאפשר כניסה לכל הנושאים ולכל הגילאים. מספר ילדים שניסו דיווחו על שביעות רצון.

התיכון הוירטואלי – התיכון הווירטואלי מעמיד לרשות הציבור מאגר משאבים הכולל חומרי הוראה ולמידה במקצועות הלימוד פיזיקה ומתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. המאגר והחומרים בו נבנו ופותחו על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) במימון של משרד החינוך וקרן טראמפ.
האתר פתוח לכל ולצורך למידה והוראה.

כללי

האוניברסיטה הפתוחה של MIT – כמעט כל הקורסים של האוניברסיטה פתוחים לקהל הרחב. לא מתחשק לכם ללמוד משהו?

גלילאו – תוכנית החושפת תופעות, המצאות ותשובות במגוון נושאים: מדע, רפואה, ספורט, טכנולוגיה, מיתוסים ועוד…עונה רביעית וחדשה התחילה ממש בימים אלו.

שרגא ביש גדא – עם מוני מושונוב (שאני אישית מאוד אוהבת). מציג ומלמד בצורה הומוריסטית ומשעשעת על אישים ונושאים שונים, כמו: אליעזר בן יהודה, גראוצ'ו מרקס ורבי עקיבא.

באתר החינוכית, יש דף מיוחד ללמידה מהבית, עם חלוקת התוכניות לפי נושאים.

כותר – הספרייה של מט"ח לספרי לימוד. דרך האתר ניתן לקרוא את הספרים (חלקם חינמיים לגמרי, וחלק יש לרכוש כדי להדפיס / להוריד למחשב). עד כמה שראיתי ניתן לצפות בתוכן כולו ללא תשלום. הספרייה כוללת תחומים רבים כגון: קריאה, חשבון, גיאוגרפיה, היסטוריה, מדע ועוד.

פאר – פתיחת אוצרות רוח של האוניברסיטה הפתוחה. מאגר ספרים בנושאים מגוונים של האוניברסיטה הפתוחה, חופשיים לשימוש לקהל הרחב. חלק מן הספרים דיגיטליים, חלק ניתן להוריד כספרים קוליים. מגוון התחומים רחב מאד וכולל מדעי הרוח, מדעי החברה ומדע.

אאוריקה – האנציקלופדיה של הסקרנות. ערכים קצרים וסרטונים בנושאים שונים ומגוונים. ניתן לשאול שאלה בעצמכם ויש גם חלק המתאים לקטנטנים.

תוכנית אבני פינה של האוניברסיטה העברית הוקמה כדי להפנות זרקור אל שלל הישגי התרבות והמדע שלנו, להנגיש אותם באופן בהיר ומרתק ולתת הזדמנות נוחה לכל סטודנט להרחיב את אופקיו. באתר שלל הרצאות מצולמות מקורסים שונים ומרתקים (כולל הרצאות של יובל הררי בנושא תולדות האנושות).

ויקיקידס – אפליקציה של אנציקלופדיה מדברת לילדים. 120 ערכים מלווים בתמונות, קריינות, טקסט מנוקד וצלילים. הגירסה העברית – בתרגומה של עטרה אופק ובקריינותו של דן תורן. ההתקנה בחינם, אך חלק ממנה בתשלום. (תודה ליסמין ישראלי – לביא).

רדיו ondemand מהות החיים – שרי אריסון הקימה מספר מיזמים שנועדו לתמוך בחזון שלה לחיים טובים. מעבר למרכז מהותי, לתחנת רדיו ולמגזין אינטרנטי, יש גם תוכניות רדיו להן ניתן להאזין בכל עת. אני הגעתי לאתר במקרה כשחפשתי חומר על משוררות ישראליות, וגיליתי סדרת תוכניות בנושא. יש ברדיו הרצאות בנושא יפן, הודו, זן, מתמטיקה, הוגי דעות ועוד.

לכבוד החופש הגדול, משרד החינוך העלה אתר בשם "קיץ אחר" – האתר כולל שלל פעילויות לילדים ונוער בכל הארץ. בתוך האתר, יש ריכוז גדול מאד של פעילויות העשרה מחולקות לפי נושאים (בנפרד לילדי יסודי ולנוער). ניתן למצוא באתר המון קישורים מעניינים: שפות, מדעים, אמנות, ספרות, ערכים ועוד. אם יש נושא מסוים שמעניין אתכם כרגע, אני בטוחה שתמצאו שם המון חומר מעניין.

יודה רונן (אבא בחינוך ביתי) העלה בבלוג שלו "מילים דיגיטליות" ספרייה של כל סרטי הוידאו שהוריד עבור ילדיו לצפייה בבית. הוא מגדיר אותם כ "רשימה של סרטונים שלדעתי הם מעניינים, בעלי ערך ומתאימים גם לילדים — רובם יעניינו לגמרי גם מבוגרים, מיעוטם מכוון לילדים בלבד, ואף אחד מהם לא בלתי־מתאים לילדים." אני מצאתי שם הרבה סרטונים שעניינו אותי, וגם הילדים אהבו.

תוכנית הלימודים משרד החינוך – למשרד החינוך יש אתר מיוחד שבו הוא מפרט את תוכנית הלימודים לכל כיתה, מחולקת לפי נושאים. אם אתם רוצים לדעת איך ילדכם ביחס לבני גילו, אם אתם רוצים להגיש תוכנית לימודים ולא יודעים על מה להתבסס. האתר הזה ייתן לכם את כל האינפורמציה הנחוצה.

כתיבת תגובה (ניתן גם בעילום שם)